Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Sponsring/Event

Marknadschefernas meste vinnare Claes Pellvik: "Det finns ingen mirakelkur"

Publicerad: 25 September 2018, 13:39

Marknadschefen på Ving sen 15 år tillbaka lyfter bland annat fram vikten av samarbete mellan avdelningar och att möta digitaliseringen.


Ämnen i artikeln:

Claes PellvikVingSveriges bästa marknadschefer

Den 18 oktober är det dags för årets upplaga av Sveriges Bästa Marknadschefer. Resumé har träffat Vings marknadschef Claes Pellvik, som är den marknadschef, tillsammans med Eddie Henandez på Elgiganten, som vunnit priset flest gånger; nämligen hela fyra gånger.

Du har arbetat på Ving sedan 1993 och varit marknadschef sedan 2003 i en rörlig bransch där marknadschefer stannar i snitt två år per jobb. Det är ganska unikt när det gäller marknadschefer.

– Ja det är kanske unikt men det är inte unikt i vårt företag. Vår VD här i Sverige Johnny Nielsen har jobbat här 34 år, och vår CFO gick i pension förra året efter 43 år, så kanske inom marknadsföring, ja, men inom Ving, nej.

Varför tror du att marknadschefer i snitt bara stannar kvar två år?

– Jag tror det kan vara att man har svårt att påvisa vilken effekt marknadsföringen har för företagets affärer och att påvisa att man verkligen är med och driver företagets affärer – att det inte är någon separat silo i företaget, utan att man är väl integrerad och driver företagets affärer framåt och vidare. Vi jobbar i alla fall här väldigt integrerat med försäljning, marknad, produkt och prissättning, så vi jobbar väldigt cross-funktionellt. Det är möjligt att det inte är så på andra ställen.

Vad har det cross-funktionella arbetssättet för betydelse?

– Jag kan inte jämföra med så mycket eftersom jag jobbat här i 25 år, men jag tror att en stor anledning till våra framgångar över åren är att vi jobbat väldigt mycket tillsammans. Det är inte på något sätt en one-man show – utan pris, produkt, marknad och allting annat hänger ihop. Vi är inte alltid överens, men vi har alltid respekt för varandra, det man gör, och för den roll man företräder. Det är lite ge och ta, så brukar det i slutändan bli ganska bra.

Hur har samarbetet utvecklats under dina år på Ving?

– Jag tycker alltid vi haft en samarbetskultur – redan Jan Carlzon, som var marknadschef på Ving under 70-talet, har beskrivit att en av de saker han är mest stolt över är det är att han var med och skapade en miniklubb, och att det då var revolutionerade. I miniklubben kunde barn leka med andra barn i en trygg miljö med personal, samtidigt som föräldrarna fick en liten stund för sig själva. Han var delaktig i att skapa miniklubben tillsammans med andra avdelningar för att man såg ett behov av det. Det var sedan något man använde mycket i sin kommunikation och är ett bra exempel på hur man kan arbeta över avdelnings- och funktionsgränser, som han refererat till i sin bok Riv pyramiderna.

Så Jan Carlzon har varit en inspiration?

– Det skulle jag absolut säga, han och många andra som varit tongivande i det här företaget innan jag började. Kommunikation och ett kollaborativt arbetssätt var något som man redan jobbade med under hans ledning på tidigt 70-tal, så jag tror det inte är något nytt utan varit en del av vår företagskultur sen länge tillbaka.

Vad tror du kan ligga bakom att du blivit utsedd fyra gånger till årets marknadschef?

– Det har väl göra med att jag hängt kvar länge i den här rollen, – samtidigt som Ving varit ett starkt varumärke inom vår kategori. Jag är bara en symbol för att varumärket är starkt och bra. När det gäller mina branschkollegor har det varit lite mer rulljans på positionerna. Jag tror mycket att det är vår företagskultur som är lite speciell. I många andra företag kanske det låter lite märkligt att folk varit 25 år på företaget, men det är inget märkligt här hos oss. Jag har kommit halvvägs kanske.

Så det blir 13 år till?

– Det vet man aldrig, men det som varit väldigt positivt för mig på senare år, är att vår digitala transformation lett till att vi kan ta in massa nya kompetenser – massa personer som har helt annan bakgrund än jag själv som varit här och gått den långa vägen längs resebranschen – personer som även har mycket annan digital kompetens. Det har varit himla kul för jag har lärt mig massa av folk som till exempel är proffs inom sociala medier, e-commerce och liknande. Det har varit ett lyckosamt giftermål mellan gammalt och nytt. Vi säljer till exempel över 80 procent av våra resor online numera, och kataloger och liknande har försvunnit sen länge tillbaka.

Är digitaliseringen någon att lyfta fram för framtida marknadsavdelningar?

– Ja, utan vår digitala transformation är det inte säkert att vi hade funnits kvar här 2018. Om vi bara hade bitit oss fast vid ett analogt sätt hade det inte varit någon framgång – digitaliseringen är något som märks i fler branscher, Zalando har till exempel börjat konkurrera med HM.

Vad tror du de viktigaste egenskaperna är för en marknadschef?

– Jag skulle spontant säga att viktigaste faktorn för mig är att behålla en nyfikenhet – nyfikenhet för andra människor, andra kollegor och företeelser. Jag tror också det är viktigt att utmana sig själv och vara med och utmana hela företagets affärer. Slutar man vara nyfiken och intresserad, då ska man nog tänka om.

Vad är största utmaningen idag?

– Vi har många utmaningar idag, men digitaliseringen är en utmaning på så sätt att det aldrig varit så mycket konkurrens inom resemarknaden som det är idag – med globala aktörer som kommer in på vår marknad så som Air B'n'B, Expedia och liknande. Många gånger har de enorma budgetar kring att utveckla sin webbfunktionalitet, och företagen är i grunden tech-bolag på global nivå med helt andra budgetar till sin teknik. Det är en utmaning för oss att hänga med i, trots att vi har en stor it-avdelning med mer än 170 duktiga medarbetare.

Vad är du mest nöjd över dina år som marknadschef?

– Det är inte en silver-bullet, utan det är att jobba i en anda av ständiga förbättringar med ett bra team – att få dem vara motiverade och dra åt samma håll med en gemensam vision mot vart vi ska va. Det är inte en mirakellösning, utan det handlar om att varje dag ge människor orken och energin att göra de där små förbättringarna. Summan av alla de där små förbättringarna och förfiningarna gör stor skillnad. Visst har vi gjort många coola kampanjer – jag har haft förmånen att jobba med jätteduktiga byråer och så vidare, men inget ut av det har varit helt revolutionerande, utan det handlar om att bygga på historiken och arvet – utan att bli mossig och samtidigt fortsätta vara nyfiken och hungrig. Det är även viktigt att ha en anda av mod, och där har digitaliseringen inneburit många förbättringar för oss. Det är inte så att det vi gör är ristat i sten– när det är digitalt, vad är det värsta som kan hända? Ja, då får vi skruva om lite och gå ett halvt steg tillbaka. Digitaliseringen ger oss möjlighet att alltid förbättra och tweaka – man riskerar exempelvis inte att att trycka upp fem miljoner kataloger som kan visa sig bli misslyckade och inte funka.

Så det finns inget som verkligen lyft, utan det har varit mer systematiskt?

– Ja, och det handlar mycket om att hela ledningen varit överens om att vår framtid är digital. Alla har haft deb målbilden och jobbat utifrån det, så det har inte funnits någon konflikt där. Sen har vi fått hjälpas åt för att nå målet att sälja över 80 procent av våra resor online, det målet skulle vi säkert kunna vässa lite ytterligare.

Har ni gått över helt till digitalt?

– Ja, kataloger har vi inte haft på flera år, utan nu gör vi ett inspirationsmagasin som kommer ut två gånger per år som både finns digitalt och i print. Bara för att vi säljer 80 procent online betyder det inte att 80 procent av vår kommunikation behöver per automatik vara digital– utan även analoga kanaler gör att ganska bra jobb – vi har en väl avvägd kommunikation. När det gäller en kombination av analog och digital kommunikation kan jag personligen tycka att det finns vissa marknadschefer som blivit lite väl ängsliga, och som av mode exempelvis tänker att "nu kan vi absolut inte ha en annons i DN". Men jag ser inget fel med det, utan kommer DN ut en söndag och har x antal tusen läsare och vi kan köpa en annons där för bra pris, då är det inget fel med det. Sen kommer den annonsen hänvisa till hemsidan och då kommer vi följa upp och undersöka om det ger den effekt vi eftersträvar – om det funkar bättre att ha en digital banner kommer vi ha det istället, men än så länge ser vi att de samspelar.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.