Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Multikanalsstrategier framtidens melodi för marknadschefer

Publicerad: 19 November 2013, 15:22

Sveriges bästa marknadschef alla kategorier Fredrik Kullberg

Foto: Andreas Elgstrand

Differentiering är det som gäller framöver. Det var en vinnande trio från effekttävlingen Sveriges bästa marknadschefer överens om i samband med deras tal på Analysdagen Online på Fotografiska i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatStadiumSEB

Sveriges bästa marknadschef alla kategorier Fredrik Kullberg inledde Analysdagen med att beskriva hur Apotek Hjärtat köpte loss 208 apotek från statliga Apoteket i samband med att marknaden avreglerades vid årsskiftet 2009/2010.

Han berättade också hur det första egentliga verksamhetsåret handlade om alltifrån anställa personal till att skapa en HR-avdelning och bygga upp en webbplats. Året efter var det upp till bevis:
– Vi kallade 2011 systemskiftets år, säger Fredrik Kullberg.

Apotek Hjärtat satsar hårt på e-handel under nästa år.


Apoteket har också lanserat Reshjälpen som gör att man kan skriva in vart man ska resa och få vaccinationsråd och annat.

– Det enda som saknas är en köpknapp, men den kommer, säger Fredrik Kullberg.

Han tycker att den stora onlineutmaningen består i ett ständigt förändrat medielandskap.

– Det krävs verkligen att man prioriterar och skapar en multikanalstrategi, säger Fredrik Kullberg.

Han menar också att kunderna ändå ska komma till Apoteket för att hålla sig friska och inte när man är sjuk och att online-kanalerna kan driva en sådan utveckling.

– Hälsa är säljbart ingen tvekan om det, säger Fredrik Kullberg.

SEB:s kommunikationschef Viveka Hirdman-Ryrberg berättade hur man har arbetat med att utveckla sina kundrelationer under senare år till något som man kallar "givande relationer".

– Vi har ingen egentlig onlinestrategi, utan vi arbetar med kunstrategier och där ingår digitala möten, säger hon.

SEB:s reklamchef Britta Lundkvist menar att marknadschefens roll har blivit alltmer av en samlingscentral.

– Man väljer att ta frågan inhouse i stället för att anlita konsulter och det beror på dagens snabbt föränderliga medielandskap , säger hon.

Viveka Hirdman Ryrberg berättade också att varumärkesfrågan har hamnat högtst upp efter finanskrisen jämfört med att tidigare ha legat någonstans i mitten.

Stadiums marknadschef Lars-Johan Strand gick på som en Duracell-kanin och ifrågasatte gamla sanningar.

– Det stämmer inte att man går till butiken för att kolla in en vara och sedan köpa den online, utan 70 procent av all trafik på Stadium.se leder till att man besöker butiken, säger han.

Han tror heller inte på erbjudanden á la nu kan du köpa det här understället för 199 kronor, utan anser att det är betydligt mer intressant att få reda på hur många bonuspoäng du har.

Han tycker också att smakar det så kostar det när det gäller bra kampanjer. Lars-Johan Strand jobbar hårt med en så kallad Omni-strategi.

– Vi måste integrera hela företaget. Om du köper en kajak så ska du kunna få den levererad samma dag och då måste du få med inköpsavdelningen i processen, sade han under sin presentation.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatStadiumSEB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.