Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Ny rapport: Varumärket blir allt viktigare inom sponsring

Publicerad: 17 Januari 2020, 09:41

Enligt rapporten ”Sponsring i Sverige” är fysiska publiken är inte lika längre som den digitala.

Foto: Getty Images

Den digitala målgruppen är nu viktigare än den fysiska och varumärket hamnar allt mer i fokus. Dessutom väljer mer än var tredje storsponsor aktivt bort e-sport som potentiellt sponsringsobjekt. Det framgår i Pack Trains rapport ”Sponsring i Sverige”


Ämnen i artikeln:

SponsringE-sport

Enligt statistik från Institutet för reklam- och mediestatistik ökade investeringarna i sponsring med fem procent under 2018 och kategorin närmade sig 15 miljarder kronor i omsättning. Det innebär att sponsring står för de näst största reklaminvesteringarna efter online. 

I rapporten ”Sponsring i Sverige”, framtagen av sponsringsbyrån Pack Train, har 50 marknadschefer på bolag som omsätter över en miljard kronor och 45 rättighetsinnehavare från några av Sveriges största rättigheter deltagit. Rapporten visar att rättigheternas digitala målgrupper i dag är väsentligt mer intressanta än de fysiska målgrupperna. Antalet besökare på hemsidor, nyhetsbrev och i sociala medier är dubbelt så viktigt som antalet fysiska besökare. 

LÄS MER: ”Så utformas kreativ sponsring – tre inspirerande case” 

Utöver kraven på digitaliseringen kan man se att branschen går mot färre men värre sponsorskap, vilket även framgick i Resumé Insikts rapportering från förra våren. Dessutom framgår det att rättighetens varumärke och vilka associationer allmänheten gör till en specifik rättighet blir mer och mer avgörande. I sponsorernas fall är allmänhetens association till rättigheten man ska sponsra den mest vägledande faktorn i valet av rättighet.

– Noterbart är att närmare var fjärde sponsor inte har full koll på rättighetens varumärke eller vilka associationer rättigheten skapar hos allmänheten, trots att det är den mest vägledande faktorn. Samtidigt är det en tydlig signal till Sveriges rättighetsinnehavare att de måste bli bättre på att hjälpa sina sponsorer med relevant data kring varumärket och vilka associationer man skapar utanför den innersta kretsen, säger Pack Trains vd Ulf Björnemark i ett pressmeddelande. 

När marknadscheferna får svara på hur väl sponsring som kanal står sig mot tv-reklam, online- annonsering och övrig marknadsföring, exempelvis print och utomhus, framgår det tydligt att framtidens sponsorskap handlar mer om varumärke, relationer och konvertering och mindre om räckvidd. 

E-sporten växer så det knakar och enligt analysföretaget eMarketer kommer annonsering i e-sport att fördubblats från 974 miljoner kronor till över två miljarder kronor under 2020. Trots detta har annonsörer hittills varit försiktiga med att ge sig in i segmentet. 

Enligt Pack Trains rapport backade investeringarna i fjol med några procent men det som sticker ut allra mest i årets rapport är att mer än var tredje storsponsor aktivt väljer bort e-sport som potentiellt sponsringsobjekt. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

SponsringE-sport

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.