Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

"Online är ingen helig graal"

Publicerad: 19 november 2013, 16:23

Jesper Kärrbrink

Foto: Andreas Elgstrand

Svenska Spels tidigare vd, Jesper Kärrbrink, tog över vd-posten för Euroflorist för 2,5 år sedan. Bolagets första online-order kom tre år innan Google ens fanns. – Vissa tror att online är en holy grail, men man måste komma ihåg att det bara är en kanal bland många andra, säger han.


Jesper Kärrbrink fascineras över att bolag år 2013 fortfarande ställer sig frågan om man behöver gå online.

– Säljer man fula skor så får man göra något åt de fula skorna. Det har ju inte att göra med om man är online eller ej, säger han.

Han menar också att kundtjänst är den allra bästa marknadsföringskanalen och att Euroflorist har arbetat hårt med att skapa en kultur som genomsyrar hela organisationen oavsett om det rör kundtjänst, försäljning i butik eller onlineförsäljning.

– Jag gjorde en enkät när jag började för att fråga personalen varför vi finns och en majoritet svarade att det är för att tjäna pengar till ägaren. Då fick jag ont i magen, säger Jesper Kärrbrink.

Han berättar att bolaget har skapat en rad värderingar och att dessa används oavsett vilken kanal man talar om.

– Nyckeln är att agera på samma sätt oavsett om det rör online eller butik, säger Jesper Kärrbrink.

Han menar att om något kostar 100 kronor i butik så ska det minsann göra det på nätet också och det oavsett om det kostar mindre att driva nätförsäljning eller ej.

Han har så kallade brand managers också som säkerställer att man talar samma språk oavsett kanal.

– Onlineaffären är annorlunda i det att man använder lite andra ord, men värderingarna måste alltid vara detsamma, säger Jesper Kärrbrink.

Resumés chefredaktör Claes de Faire frågor honom om han är näste Bonnier-chef och får nej på den frågan. Jesper Kärrbrink får också frågan hur ofta han lekar polis i bolaget.

– Jag lekar nog snarare domare. Onlinegänget står för allt större del av den totala omsättningen och då kan det ju lätt bli att man tar sig lite friheter, haha, säger Jesper Kärrbrink.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.