Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

PR-experter sågar Uefas kovändning efter regnbågsförbudet: ”Brister i tydlighet”

Publicerad: 29 juni 2021, 12:37

Uefa lät inte Allianz Arena lysas upp i regnbågsfärger inför mötet mellan Ungern och Tyskland. Bild från 2016.

Foto: anahtiris, Getty Images

När Tyskland och Ungern möttes i sista gruppspelsmatchen i förra veckan blev arenans upplysning en snackis. Fotbollskonfederationen Uefa tillät inte Allianz Arena att lysas upp i regnbågsfärger för att sedan uttala sitt stöd till regnbågen som symbol för jämlikhet. Hanteringen kritiseras nu av flera PR-experter.


Ämnen i artikeln:

UEFAJämställdhetHBTQFotbolls-EM

Enligt Uefa var förfrågan om regnbågsbelysning en politisk markering mot Ungern, vars parlament i dagarna instiftade nya lagar som bland förbjuder spridning av material till minderåriga som ”främjar homosexualitet”. Det kan i förlängningen innebära att hbtqi-personer förbjuds från att synas i tv-program och att hindra organisationer i rörelsen från att kunna dela ut information eller delta i sexualupplysning.

Münchens kommunfullmäktige underströk dock att det skulle vara ett ställningstagande för inkludering och mångfald.

Efter händelsen med Allianz Arena valde flera av EM:s sponsorer att lägga till regnbågsfärger i sina loggor, bland annat Booking.com, Volkswagen, Tiktok och Heineken. Kritiken från allmänheten och deltagande nationer, har också varit stark.

Även Uefa la till regnbågsfärger i sin logotyp efter debatten, och släppte ett uttalande där man uttalade stöd för jämställdhet, men kritiserade samtidigt politiska ställningstaganden.

Uefas uttalande.

När Tysklands målvakt Manuel Neuer bar en regnbågsfärgad kaptensbindel påbörjade Uefa en utredning, som sedan lades ner efter kraftiga motreaktioner från allmänheten. 

Uefa anklagas av många för att endast stötta hbtqi-rörelsen endast när det kan ge dem ekonomisk vinning, eftersom sponsorer tillåts använda regnbågsflaggan medan spelare och arenor inte gör det.

Detta kritiseras av flera PR-experter, som menar att Uefas ställning i hbtqi-frågan är otydlig. Mary Killingworth, som är vd på Brandnation, menar att det påvisar en brist på självinsikt.

– Debatten förstärker vikten av en tydlig och motiverad ståndpunkt i sociala frågor, särskilt i dagens klimat, säger hon till The Drum

– Hbtq-frågor har skapat rubriker under hela turneringen, ofta på grund av Uefas brist på tydlighet.

LÄS MER: Hög risk för varumärkesintrång när annonsörer EM-kampanjar: ”Enorma summor står på spel”

Asad Dhuna, vd på The Unmistakables, en konsultbyrå som fokuserar på inkludering och mångfald, håller med.

– Genom att tillåta regnbågsannonser på planen, men inte att lysa upp stadion eller tillåta uttalanden från spelare, verkar Uefas tillvägagångssätt för mångfald och inkludering mer kopplat till konsekvenserna snarare än att markera för jämställdhet, säger han till The Drum. 

– Här går det inte att koppla bort pengar från moral, avslutar han.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.