Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

PS ska bygga tillfällig event-stad i Abu Dhabi

Publicerad: 19 Mars 2013, 10:17

Adu Dhabi

Foto: Colourbox

Det var för snart ett år sedan som PS deltog, och vann den internationella pitchen för design, koncept och skapande av Abu Dhabi Sports Village. En stadsdel helt avsedd för upplevelser, sport och kultur i Abu Dhabi.


PS har under det senaste året jobbat med projektet där emiraten Abu Dhabi som uppdragsgivare. Inbjudan till byråpitchen tog sin början vid Volvo Ocean Race stopp i Adu Dhabi. Volvos världsturné, som skapades av PS för Volvo, besöktes där av representanter för Abu Dhabi Sports Council. Delegationen imponerades av arbetet kring Volvo Ocean Race och bjöd därför in PS till pitchen.

– Vi har under flera år skapat starka varumärkesupplevelser för Volvo och Volvo Ocean Race, en av Volvos största sponsringsaktiviteter. Racet 2011/2012 blev väldigt lyckat och vi skapade upplevelser som tog de olika målgrupperna närmare racet och som fungerade individ- och situationsanpassat och höll kvalitet trots de många stoppen med upp- och nedmonteringar. Dessa aspekter skulle visa sig vara enormt viktiga för Abu Dhabi Sports Councils planer för sitt Sports Village, säger Patrick Walldén vice koncernchef på PS.


Abu Dhabi Sports Village spänner  100  000 kvadratmeter och bildar en sportvärld med allt från en vågmaskin till gokart och till och med nattklubb. Allt i en noga planerad uppdelning för att ta hänsyn till kultur och religion i området som förväntas locka både turister och inhemska besökare.

Det ger intrycket av att vara ett permanent innehåll men ytan ska snabbt kunna monteras ned och omvandlas till olika specialevenemang, som hästtävlingar, formel1 etcetera, något som kräver en noga genomtänkt plan kring innehåll, design och arkitektur.

– Efter ett års hårt jobb och intensivt skapande och kreerande inom design, digitalt och innehållskoncept är vi fantastiskt stolta över den värld som vi tagit fram. Vad vi har insett under arbetets gång är att svenska kommunikatörer och kreatörer står sig bra på den internationella marknaden och där finns alla möjligheter att hitta fler uppdrag och projekt, fortsätter Patrick Walldén vice koncernchef på PS.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.