Sponsring/Event
Rapport: Hälften av eventbranschen har tappat merparten av intäkterna under coronakrisen
Publicerad: 11 juni 2020, 09:04
Sponsrings- och eventsverige (SES) har genomfört en omfattande enkät bland sina medlemsföretag som visar hur de drabbas av krisen och när de tror att situationen kommer återgå till det normala.
Den svenska eventbranschen har drabbats hårt alltsedan Stefan Löfven införde mötebegränsningar i början av februari. Flera aktörer, från byråer till snickerier, riskerar konkurs och i april stod det klart att många riskerar att missa möjligheten till hyreslättnader då de ligger inom fel SNI-kod.
För att följa branschutvecklingen och effekterna av det nya coronaviruset av organisationen Sponsrings- och Eventsverige skickat ut en omfattande enkät till sina medlemmar och kommer att upprepa utskicket löpande under 2020 under namnet ”Medlemsbarometer”. Underlaget bygger på svar från 53 medlemmar.
I undersökningen uppger 92 procent av företagen att de har tappat intäkter på grund av coronautbrottet. Under januari och februari uppgav 53 procent att tappet låg på 0-10 procent. Mer anmärkningsvärda var siffrorna i mars-april då 49 procent uppgav ett intäktstapp på 71-100 procent i förhållande till budget.
Enligt medlemmarnas prognos för maj och juni uppger drygt 40 procent ett tapp på 91-100 procent.
70 procent av respondenterna uppger att de har korttidspermitterat personal. 38 procent har genomfört uppsägningar och 13 procent av dem har lagt varsel. 11 procent av de företag som säger att de hittills inte har korttidspermitterat tror att de kommer att behöva göra det längre fram om branschen inte kommer igång inom en snar framtid.
34 procent av företagen uppger att de kommer att klara sig under 3-6 månader med befintliga statliga stöd/bidrag innan andra åtgärder krävs. 9 procent förväntar sig att klara sig i 1-3 månader. 17 procent är mer optimistiska och svarar att de bedömer att de kommer att behöva söka statligt stöd överhuvudtaget.
Andra intressanta punkter i undersökningen
• 47 procent säger att de har fortsatt sin verksamhet men ändrat format.
• 51 procent har byggt på den digitala delen av erbjudandet.
• 42% har utfört digitala event i stället för fysiska under coronaepedemin.
• 51% tror att verksamheten kommer att återgå till det normala inom 6-12 månader medan 23 procent tror att det kommer dröja mer än ett år.