Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Rapport: Sponsorer bör kunna ställas till svars för brister i evenemang

Publicerad: 24 november 2022, 08:51

Från invigningen av fotbolls-VM i Qatar den 20 november.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Företag som sponsrar evenemang ska kunna ställas till svars för brister i mänskliga rättigheter, menar Swedwatch i en ny rapport. ”Företag har ett ansvar att agera på påverkan av mänskliga rättigheter som kopplas till evenemangen, lagen eller förbunden som de väljer att sponsra,” säger Olof Björnsson, researcher.

Ämnen i artikeln:

NyheterSponsringFotboll

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Researchorganisationen Swedwatch uppmanar sportsponsorer att använda sig av risk- och konsekvensanalyser på samma sätt som andra underleverantörer. Med anledning av VM i Qatar är frågan mer aktuell än någonsin och organisationen har nyligen släppt en rapport om sponsorers ansvar i frågan om mänskliga rättigheter.

– Sport handlar också om business. Och sponsringsavtal är inte annorlunda än andra affärsrelationer. Det innebär att företag har ett ansvar att agera på påverkan av mänskliga rättigheter som kopplas till evenemangen, lagen eller förbunden som de väljer att sponsra, säger Olof Björnsson, researcher på Swedwatch och författare till rapporten ”Caught Offside: The role of sport sponsors in upholding human rights”

LÄS MER: Fotbolls-VM:s storsponsorer sitter still i båten trots massiva kritiken 

Genom de avtal som skrivs på blir evenemangen som företag sponsrar en del av företagets värdekedja, vilket innebär att man enligt FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter ska genomföra en så kallad Human rights due diligence. Det är helt enkelt en risk- och konsekvensanalys. 

Swedwatch uppmanar företag att ta detta på allvar och göra en gedigen analys genom hela värdekedjan, soch pekar på att det ska göras i samröre med såväl arbetare och människorättsförsvarare. Dessutom vill Swedwatch se att lagstiftare inför bindande regler för sponsorer, för att företag ska kunna ställas till svars för brister.

– Det måste dras lärdomar från det som nu sker i Qatar. För att undvika att sportevenemang i framtiden arrangeras till priset av att till exempel migrantarbetare utnyttjas måste sponsrande företag säkerställa att mänskliga rättigheter har en central roll inför och under de här evenemangen, säger Olof Björnsson.

LÄS OCKSÅ: Tyskland backade från att bära mångfaldsbindel – då stoppar storsponsorn sina VM-kampanjer

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev