Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Rapport: Sponsring står för en fjärdedel av Allsvenskans intäkter

Publicerad: 3 April 2020, 07:56

Under den allsvenska säsongen 2019 ökade klubbarnas sponsorintäkter med en procent. Sponsring och reklam står nu för 23 procent av fotbollsklubbarnas sammanlagda intäkter, det visar en färsk rapport från EY.


Ämnen i artikeln:

FotbollAllsvenskan

Resumé har tidigare rapporterat om den årliga rapporten ”Hur mår svensk elitfotboll” som konsultjätten EY. Bolaget har gått igenom de herrallsvenska klubbarnas årsredovisningar och analyserar sedan serien ur ett ekonomiskt perspektiv. Rapporten bygger på uppgifter från samtliga klubbar 2019, med undantag av AFC Eskilstuna.

Undersökningen visar att intäkter från reklam och sponsring står för den näst största delen av nettoomsättningen (23 procent). 2010-talets dominant i svensk fotboll Malmö FF (71 mkr) kammade hem dubbelt så mycket i reklam- och sponsringsintäkter som Stockholmsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby samt storklubben IFK Göteborg (se tabell från rapporten nedan).

 

 

Enligt EY har AIK flest följare i sociala medier. AIK är alltså Allsvenskans mest följda lag med totalt. Klubben har flest följare på både Facebook och Instagram  225 000  respektive 130 000 följare. Malmö FF har flest följare på Twitter, över 68 000.

Rapporten visar också att Allsvenskan som helhet gjorde ett negativt rörelseresultat på 40 miljoner kronor under 2019. Att jämföra med föregående års siffror som där resultatet var positivt och uppgick till 83 miljoner kronor. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FotbollAllsvenskan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.