Sponsring/Event
Resumé lanserar nordisk mediekonferens
Publicerad: 16 januari 2017, 19:55
Johan Såthe, chefredaktör på Resumé och Fredrik Svedjetun, redaktör för Nordic Media Insights.
Foto: Andreas Elgstrand
Nordic Media Insights är den nya mötesplatsen för Nordens mediechefer. Den fullmatade konferensen äger rum den 13-14 juni på Münchenbryggeriet i Stockholm.
Ämnen i artikeln:
Bonnier Business MediaJohan SåtheMediebranschenFredrik SvedjetunNordic Media InsightsResuméFT
Fredrik Thambert
Bakom storsatsningen Nordic Media Insights står Resumé och Bonnier Business Media. Tanken är att skapa en arena för mediechefer och specialister att lära sig av de bästa och tillsammans diskutera utmaningarna för branschen.
– Det finns ett allt större behov inom mediebranschen att tillsammans lösa gemensamma utmaningar. Det gäller både vårt innehåll och hur framtidens medieaffärer ska fungera, säger Johan Såthe, chefredaktör för Resumé, och fortsätter:
– Många av utmaningarna är dessutom desamma oavsett var du jobbar. Därför känns det helt rätt att Resumé, som Skandinaviens ledande affärstidning inom medier och kommunikation, står som värd för Nordic Media Insights.
Konferensen, som arrangeras på Münchenbryggeriet i Stockholm, kommer att bestå av över 30 talare och sex olika programspår som fördjupar sig i mediebranschens olika utmaningar – och möjligheter:
• The future of advertising
• Technology and content innovation
• New revenue opportunities
• Strategies for organizational success
• Global platforms: Friends or foes?
• The new age of consumer revenues.
Fyra namnkunniga och spännande internationella talare är redan klara. Dessa är:
• Melissa Bell, publisher på Vox Media och medgrundare av Vox.com. Amerikanska Vox Media är ett av världens snabbast växande medieföretag och är ledande inom digital storytelling och journalistik.
• Marcus Rich, vd för Time Inc UK, som består 60 olika varumärken. Marcus Rich kommer att berätta om tidskriftsjättens "turnaround" genom lyckat arbete med bland annat event.
• Samantha Barry, head of social media på CNN Worldwide. Barry, en av världens främsta sociala medier-experter, kommer att berätta om CNN:s framgångsrika arbete med att fånga publiken på olika plattformar.
• Fiona McKinnon, grundare av Turn Left Digital och general manager för The Pangaea Alliance, samarbetet inom programmatic mellan jättarna The Guardian, CNN, Financial Times, Reuters m fl.
Redaktör för Nordic Media Insights är Fredrik Svedjetun, tidigare mångårig chefredaktör för Dagens Media.
– Talarna kommer att bestå av ledande branschpersoner både i och utanför Norden. Det de alla har gemensamt är att de ligger i absolut framkant inom de områden som de flesta medieföretag just nu brottas med, säger han.
Hur känns det att jobba för Resumé efter att ha konkurrerat med oss i många år?
– Det känns bra och intressant. Visst har jag haft mina duster med Resumé genom åren, men det är historia nu. Efter att ha varit på plats ett tag kan jag konstatera att det är ett mycket kompetent och trevligt gäng som jobbar på Resumé och Bonnier Business Media.
Hur ser du på uppdraget att sätta ihop en ny mediekonferens från scratch?
– Mycket roligt och lärorikt. Jag har redan knutit massor av nya kontakter i och utanför Norden. Det hela påminner om det jag gjort tidigare – att välja ut de mest intressanta ämnena, insikterna, personerna och företagen, och sedan leverera allt till en publik. Sen får jag ju fortsätta att vara med och utveckla mediebranschen, något som jag alltid har brunnit för.
Resumés chefredaktör ser fram emot en konferens som bidrar med konkret affärsnytta till deltagarna.
– Det har saknats en mediekonferens som riktat sig mot beslutsfattarna i mediebranschen där man, på riktigt, inte bara försöker inspirera deltagarna utan också bidrar med förslag på lösningar på hur medierna ska få framtidens affärsmodeller att fungera. Förhoppningsvis kan Nordic Media Insights bli en återkommande konferens som lyfter diskussionen om mediebranschens utmaningar till en ny nivå, säger Johan Såthe.