Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Ryska Posten och Stureplansgruppen startar eventallians: ”En bransch i snabb utveckling”

Publicerad: 7 juli 2020, 09:24

Bild från Berns, som också ägs av Stureplansgruppen.

Foto: Press

Stureplansgruppen Event och Ryska Posten Event går ihop i en allians, med målet att lansera ett gemensamt erbjudande. ”Våra kunder har ett behov som ingen av oss kan fylla till 100 procent”, säger Mathias Sjögren, director of strategy på Stureplansgruppen Event.

Ämnen i artikeln:

EventStureplansgruppen

Julia V. Caesar

julia.v.caesar@resume.se


Coronaepidemin har varit en hård prövning för eventbranschen, som till stor del förlitar sig på fysiska event. Under våren har Stureplansgruppen Event anpassat flera tillställningar efter Folkhälsomyndighetens direktiv, men också lidit av intäkterna som bortfallit när mycket har ställts in. 

– Redan innan pandemin har vi sett en bransch i snabb utveckling, där vi behöver bredda vårt erbjudande, säger Mathias Sjögren, director of strategy på Stureplangruppen Event. 

Eventbyrån har tillsammans varit i samtal med Ryska Posten Event sedan årsskiftet. Nu offentliggör de sitt nya samarbete, som innebär att de tillsammans kommer att skapa ett nytt erbjudande på marknaden. 

– Våra kunder har ett behov som ingen av oss kan fylla till 100 procent, utan att antingen ta in konsulter eller upphandla en annan byråpart. Vi fyller det glappet nu. 

 Av de två eventbolagen är Stureplansgruppen störst. Tillsammans har byråerna cirka 20 anställda och omsatte 130 miljoner kronor, enligt Mathias Sjögren. Medan Stureplansgruppen har jobbat mer B2B står Ryska Posten för den kreativa delen. 

– Alla sitter nog och tittar på hur uppdrag kan utvecklas, hur eventbyråns erbjudande kan bli något annat. Oavsett om vi får en situation i höst där fritt fram att träffas igen kommer de stora bolagen ändå i sin riskanalys se över hur man tidigare har träffats i bolagen. 

Eventalliansen kommer enligt egen utsago att presentera en helhet som inte finns på marknaden ännu, men exakt vad det innebär vill de inte säga än. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev