Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Så anpassar sig sommar-OS huvudsponsorer

Publicerad: 19 Maj 2020, 11:43

På grund av den rådande pandemin flyttades sommarens OS i Tokyo till 2021, något som innebär att de sponsorer som investerat miljardbelopp behöver tänka om.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Redan i slutet av mars meddelade Japans premiärminister Shinzo Abe att sommar-OS i Tokyo skulle komma att skjutas upp från 2020 till 2021. Beskedet innebar att de 14 kategoriexklusiva sponsorerna var tvungna att ställa sig frågan huruvida de helt enkelt skulle skjuta upp all inplanerad aktivering eller om de skulle anpassa de kampanjer som redan tagits fram och portionera ut dem under resten av 2020. Den amerikanska branschtidningen Digiday har nu tagit en närmre titt på hur de 14 bolagen valt att göra med sitt sponsorskap.

Sponsorskapen av OS upphandlas i fyraårs-perioder och omfattar sommar, vinter och ungdoms-OS. Beroende på kategori skiljer sig kostnaden för exklusivitet något men snittet för de 14 kategorierna ligger på cirka 100 miljoner dollar. 

Nuvarande OS-sponsorer

Coca-Cola, Airbnb, Alibaba, Atos, Bridgestone, Dow, GE, Intel, Omega, Panasonic, Procter & Gamble, Samsung, Toyota och Visa.

På grund av att spelen har skjutits upp kommer inte bolagen att behöva betala summan och åtminstone i år kommer medieinvesteringarna och de egna kampanjerna vara långt mycket färre än om de gått av stapeln som vanligt. Enligt källor till Digiday ser dock flera sponsorer det som ett ypperligt tillfälle att till en låg kostnad fortfarande aktivera sitt sponsorskap.

På bilsidan är det Toyota som är sponsor. Tillsammans med sin globala byråpartner The&Partnership har de tagit fram en kampanj uppdelad på två etapper som gått i print, digitalt och i sociala medier. Fokus i båda kampanjerna har varit att hylla framför allt sjukvårdspersonal. 

 

Printversionen av Toyota och The&Partnerships OS-kampanj. Bilvarumärket har på grund av sjunkande eftefrågan kraftigt dragit ned på sina medieinvesteringar.

Visa har i stället vänt sig till de atleter som just nu befinner sig i karantän i sina hem. I kampanjen ”Do your part like an olympian”, framtagen av av BBDO New York, visar de upp hur de försöker hålla sig aktiva trots att träningsmöjligheterna är små. I korta klipp gör de vad de flesta av oss andra inte klarar av varpå filmen avslutas med att de tvättar händerna, något som faktiskt inte innebär en så stor utmaning. Kampanjen har dock inte fått någon vidare budget då Visa enligt Digiday lägger kampanjpengarna på att stötta små och medelstora företag.

Krisande Airbnb ville använda OS för att visa upp vad de menar är ett ”hållbart resande”. Eftersom bolagets intäkter under 2020 beräknas falla med cirka 50 procent har de dock fått dra åt svångremmen gällande marknadsföring rejält. En aktivitet som de fortlöpt med är dock att kunder kan betala för att få tillgång till Airbnb:s atleters expertkunskap. Man kan bland annat få ett PT-pass med regerande OS-mästaren i rodd Katherine Grainger, en cykellektion med triatleten Alistair Brownlee.

I mars berättade Coca-Cola att de på global nivå skulle pausa all marknadsföring från april och framåt. Eftersom nästa års OS fortfarande kommer att kallas ”Tokyo-OS 2020” kommer de att använda de enheter som tagits fram till mästerskapet.

Däcksponsorn Bridgestone har tillsammans med byrån Levelwing fokuserat på att använda sina egna sociala kanaler för att berätta om hur dess atleter anpassar sig efter den rådande situationen.

Huruvida OS nästa sommar kommer att bli som vanligt återstår fortfarande att se. Att fylla arenor med tiotusentals personer ses som ett av de sista stegen i en återgång till normalitet och Shinzo Abe har varnat för att de inte kommer att kunna genomföra allt de vill om viruset fortfarande härjar. Vilken effekt det kommer få på de sponsorer som investerat miljardbelopp är fortfarande höljt i dunkel.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.