Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Så utmanar förre reklamprofilen Ticnet

Publicerad: 17 Oktober 2013, 12:14

Fredrik Toreskog

Under ett halvår som vd på Showtic har Fredrik Toreskog renodlat företagets utmanarposition mot biljettjätten Ticnet. Målet – att Showtic ska vara förstahandsvalet inom konsert, show, teater och musikal.


Ämnen i artikeln:

2EGroup

Fredrik Toreskog hade varit mångårig projektledare på Goss när han lämnade reklamvärlden för underhållningskoncernen 2E-Group 2011. Den 1 mars tog han över som vd Showtic inom koncernen.

– När man kommer ny till en organisation är det viktigt att skapa en god företagskultur och laganda. Det tacksamma med vår organisation är att medarbetarna älskar det vi håller på med. Många är musikintresserade och har liksom jag själv arbetat med musik.

Vad har du gjort för förändringar under din tid som vd?
– Den stora förändringen är att vi har förtydligat vår utmanarposition. Att vi är helt trogna vår plattform av teater, konserter, musikaler och shower. Vi har också fokuserat mer på att kommunicera vårt innehåll. Genom att vi ingår i samma koncern som 2Entertain och Wallmans Nöjen har vi bra förutsättningar för samarbeten kring innehållet.

Vad är målsättningen i konkurrensen med Ticnet?
– Att bli förstahandsvalet inom våra områden. I dag är vi ett komplement till Ticnet genom att konsumenterna söker sig till oss när de inte kan hitta vad de söker efter hos konkurrenten. Ticnet har varit väldigt dominerande och konkurrensen gynnar framförallt konsumenten, säger Fredrik Toreskog och fortsätter:

– Samtidigt var orsaken till att Showtic startade att vi ville komma närmare våra gäster. Eftersom vi inom koncernen har mycket kunddata kan vi skapa mer relevant marknadsföring och föreställningar från våra gäster. Att utmana Ticnet har i sig inget egenvärde.

Vad tar du med dig från dina år i reklambranschen?
–  Reklambranschen är väldigt bra på att låta problemlösningar tar tid. I näringslivet i övrigt är man ivrig med att snabba på lösningen. Näringslivet borde bli bättre på att ha tålamod.

Vad har du prioriterat i kommunikationen?
– Säljnära och digital marknadsföring eftersom 60-80 procent av våra kunder gör sina köp via nätet. Kännedomen kring Showtic har varit relativt låg, men ökar nu i stadig takt tack vare vårt utbud av föreställningar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

2EGroup

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.