Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Skulle sälja ut Friends – går i konkurs efter 500 sålda biljetter

Publicerad: 8 April 2020, 11:07

Jonas Elmgren, Christer Haglund, Christian Gröning och Martin Åslund utanför Friends Arena.

Festivalen Fotbollsexpo skulle etablera sig som startskottet på den svenska fotbollssäsongen. Efter en knapp biljettförsäljning och avvaktande sponsorer väljer grundarna nu att försätta bolaget i konkurs.


Förra året meddelade kvartetten Christer Haglund, Martin Åslund, Jonas Elmgren och Christian Gröning att de skulle lansera fotbollsfestivalen FotbollsExpo. Tanken var att under två dagar samla stora delar av Fotbollssverige, från familjer till proffs, i en två dagar lång festival på Friends arena. Ambitionen var att göra festivalen till den naturliga startpunkten för fotbollssäsongen och att den skulle återkomma i många år framöver. Gruppen satte ett mål på att sälja cirka 30 000 biljetter.

Efter bristande intresse från allmänheten och avvaktande sponsorer valde gänget i december 2019 att skjuta på festivalen till 2021. När beslutet fattades hade det sålts 500 biljetter. Nu står det dock klart att det inte blir något Fotbollsexpo 2021 då bolaget bakom festivalen lämnat in en konkursansökan.

– Tyvärr föll inte allt ut som planerat och tiden var alldeles för knapp, med facit i hand var vi alldeles för sent ute. Det är det ekonomiska som inte gått ihop och ingen av grundarna kände att de i dagsläget ville satsa mer av sina egna pengar, berättar vd:n Christer Haglund.

Målet på 30 000 sålda biljetter, biljettförsäljningen skulle två för 2/3 av de totala intäkterna, sattes efter att gruppen tittat på andra mässor och festivaler. Vad gäller sponsorerna säger Christer Haglund att många ville vänta och se hur festivalens första år skulle arta sig innan de gick in med pengar. Beslutet om att ansöka om konkurs togs innan coronakrisen slog till på allvar.

– Vi kände att vi hade möjlighet att skapa någon typ av fotbollshistoria men allt blir inte som man tänkt sig, säger Christer Haglund.

Vad har du dragit för lärdomar av projektet och konkursen?

– Att alla idéer behöver tid att gro. Sportbranschen är väldigt annorlunda än andra delar av näringslivet då det är väldigt mycket hjärta inblandat, det vet jag efter min tid som styrelseledamot i både Djurgården och Brommapojkarna. Hade vi tagit beslutet att fortsätta satsa och gått in med ytterligare privata pengar hade vi på grund av coronan suttit och bitit loss naglarna vid det här laget, säger Christer Haglund.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.