Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

South of France ansöker om rekonstruktion

Publicerad: 21 november 2012, 13:18

Evenentbyrån South of France är inriktade på upplevelser från företag världen över. De senaste åren har bolagets kostnader dragit i väg och en ansökan om företagsrekonstruktion har inkommit till Stockholms Tingsrätt. Enligt eventbyråns vd Andreas Bengtsson handlar det om en enskild incident och eventbyrån planerar att återuppta verksamheten i januari 2013.


South of France Communication grundades 2006.  Eventbyrån med kontor på Söder Mälarstrand i Stockholm har profilerat sig på upplevelser för företag världen över.

Man har bedrivit evenemang på alltifrån exotiska platser som Aruba och Guadeloupe till mer lokala som Sundsvall och Jönköping. På företagets hemsida skriver bolagets vd Andreas Bengtsson:

"Oavsett var du väljer att lägga ditt event kan vi genom vår erfarenhet och våra kontakter skapa en oförglömlig upplevelse - från början till slut. Vi har hela världen som arena"

Nu ansöker South of France om företagsrekonstruktion. Ansökningen som Resumé har tagit del av inkom till Stockholms tingsrätt under tisdagen.

I dokumentet skriver tingsnotarien:

"South of France Communication AB saknar för närvarande förmågan att betala sina förfallna skulder och ansöker mot bakgrund härav om att rätten beslutar om att inleda företagsrekonstruktion av Bolaget".

South of France är ett helägt dotterbolag till Blackbyrd Media AB. Bolaget har löpande ökat sin omsättning från omkring 10 miljoner kronor 2006/2007 till cirka 40 miljoner kronor under fjolåret.

Enligt bolagets ansökan om företagsrekonstruktion ska bekymmerna med de ökade kostnaderna ha börjat under 2010 när bolaget bytte vd till Mikael Ek. Sedan dess ska ett antal nyckelpersoner ha lämnat byrån vilket medfört oplanerade utgifter för projektering.

Vidare kommer bolaget att genomföra personalnedsärningar för att minska kostnaderna. Bedömningen är dock att South of France har säkrat likviditetsbehovet på sikt och behållit sin renommé gentemot kunderna.

Andreas Bengtsson tillträdde som vd 2011. Han menar att företagsrekonstruktionen sker efter en enskild incindent där eventbyrån inte har fått betalt.

–  Det handlar om en enda incident där vi inte fått betalt vilket har skapat ett antal kostnader. Jag vill inte kommentera vad det gäller, säger Andreas Bengtsson till Resumé.

Han dementerar att situationen kommer att drabba eventbyrån på kund- och personalsidan.

– Vi har fortfarande ett förtroende hos våra kunder och planerar att vara "up and running" senast i januari nästa år.

Er affärsidé bygger på upplevelser både lokalt och på exotiska platser. Kan detta göra er extra sårbara?
– Det är ingenting jag har tänkt på förrän ny. Vi kan internt isolera den här situationen till en enskild händelse. Vi gör företagsrekonstruktionen för att trygga framtiden.

Kommer ni att ändra er affärsidé efter rekonstruktionen?
– Nej.

Ansökan vittnar om att ett antal nyckelpersoner har lämnat byrån vilket bidragit till ökade konsultkostnader. Hur ser du på det?

– Det handlar bara om en eller två personer. Men eftersom vi är en ganska liten verksamhet så är bidrar enstaka personaltapp till en sådan här utveckling.

På er hemsida säger ni att ni är "en liten byrå med stora kunder". Vilka kunder jobbar ni med i dagsläget?
– Eftersom vi går in i en rekonstruktion kan jag inte kommentera det.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.