Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Sponsorerna om spelstoppet av Allsvenskan och SHL: ”Tittar på alternativ”

Publicerad: 17 Mars 2020, 07:55

Det råder stor osäkerhet kring när Allsvenskan i fotboll drar igång

Foto: Wikimedia Commons

Nyligen slopades slutspelet i hockeyligan SHL och Allsvenskan i fotboll kan komma att starta först i sommar. Coronaviruset innebär förändringar för de sponsorer som har investerat miljonbelopp i rättigheterna.


Ämnen i artikeln:

BetssonSHLAllsvenskanVolkswagen

Coronaviruset har lamslagit fotbollsindustrin världen över och det råder stor osäkerhet om när miljardrullningen kan återupptas. Utvecklingen gäller naturligtvis även de svenska klubbarna. Inte minst sedan bestämmelsen förra veckan om att förbjuda folksamlingar på över 500 personer. I fredags togs beslut om att skjuta upp samtliga matcher i svenska cupen.

Enligt uppgifter till Expressen jobbar klubbarna efter fyra olika scenarior och troligast blir en start i juni vilket är i linje med statsepidemiologen Anders Tegnells bedömning vid en presskonferens för några dagar sedan. Avgörande för vilken väg klubbarna väljer sägs vara i fall UEFA väljer att skjuta upp fotbolls-EM, något som bestäms vid ett möte under tisdagen.

Allsvenskan som rättighet har stigit i värde på senare år. När Unibet blev ny storsponsor till Allsvenskan och superettan, ett avtal som börjar gälla i år, innebär det att spelbolaget betalar klubbarna 900 miljoner kronor under sex år.

Volkswagen är en av Allsvenskans sponsorer och bilpartner sedan några år tillbaka:

– Nästa säsong ser vårt avtal med SEF annorlunda ut. Vi är fortfarande officiell bilpartner men har inte exponering på arenorna via det avtalet i samma omfattning då vi samarbetar med de flesta klubbarna direkt via våra återförsäljare, säger Volkswagens marknadschef Jeanette Asteborg till Resumé.

Kommer ni att lägga om investeringarna från arenorna eller blir det pengar som fryser inne i de befintliga avtalen?
– Hur det påverkar är för tidigt att säga. Vi följer läget fortlöpande.

Hon säger att annonsören följer läget löpande. Varumärket har hittills inte pausat marknadsföringen och tycker det är för tidigt att säga vilka förändringar som är att vänta.

I helgen kom också beslutet att det inte blir något slutspel i hockeyligan SHL-slutspel och inga svenska mästare kommer att koras.

Huvudsponsorn Betssons kommunikationschef Robin Olenius säger att spelbolaget har förståelse för beslutet att avsluta SHL-säsongen.

– Vi fullföljer våra befintliga åtaganden, och vårt engagemang i SHL är fortfarande lika stort. Sponsorskap blir allt viktigare inom idrotten, framför allt nu, och vi vill vara med och bygga svensk ishockey.

Kommer ni att lägga om investeringarna under våren knutet till beslutet?
– I och med den rådande situationen för vår sportbok är det naturligt att titta på alternativ.

Vilka andra konkreta förändringar har ni gjort i samband med coronaviruset?
– Vi har inte pausat marknadsföringen utan kör på som vanligt, men med ett skiftat fokus, säger Robin Olenius. Enligt honom kommer effekterna av coronaviruset inte att leda till några nedskärningar på marknadsavdelningen.

– Vi lägger inte om köpen i stort, det handlar mer om att vi skiftar fokus på vad vi kommunicerar, det vill säga mindre sportbokskommunikation i och med alla inställda ligor.

Resumé har även sökt Unibet som är Allsvenskans huvudsponsor. Samt Bauhaus och Norrlands Guld som sponsrar ishockeyligan SHL. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.