Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Sponsorerna oroade inför OS i Tokyo: ”Kan skada varumärket”

Publicerad: 10 juni 2021, 08:58

Sponsorer för de olympiska spelen i Tokyo har tagit in marknadsföringsexperter för att avgöra om deras koppling till OS riskerar att skada deras varumärke. Det rapporterar Financial Times.


Enligt källor till Financial Times som arbetar direkt mot några av de 47 stora sponsorerna av OS, bad japanska företag sina rådgivare om analysera huruvida konsumenterna skulle acceptera bilden av OS. En anonym sponsor säger till affärstidningen att bolaget ännu inte fattat beslut om de ska visa annonser med OS-tema, men att de just nu bevakar opinionen noggrant.

– De väntar och ser om motståndet mot spelen avtar, för om de inte gör det är de oroliga för att dessa spel faktiskt kan skada deras varumärken, säger en reklamchef som jobbar med en sponsor.

Ett alternativ ska vara att fortsätta med minimala hänvisningar till OS som har genererat mer än 3 miljarder dollar i sponsringsintäkter. Enligt en nyligen genomfört enkät ska mer än hälften av det japanska folket ställer sig skeptiska till OS.

En tjänsteman från den japanska annonsörsföreningen, som har 272 medlemsföretag, medgav att det var svårt för olympiska sponsorer att uppnå den marknadsföringseffektivitet som de ursprungligen förväntade sig.

– Företag ville öka sitt varumärkesvärde genom att sponsra stora globala sportevenemang, men det är svårare att aktivt främja det faktum att de sponsrar OS i Tokyo.

– De väntar på att motståndet mot spelen ska börja avta, annars kan dessa tävlingar faktiskt skada varumärket, säger en chef på ett reklamföretag som arbetar med olympiska sponsorer.

Bland de stora sponsorerna märks sportswear-företaget Asics, mejerijätten Meiji Holdings som nyligen publicerade en tv-kampanj med idrottare som förväntas tävla i OS, utan att de olymiska spelen i Tokyo nämndes överhuvudtaget.

Konsulterna ska komma från företag som Kantar, Macromill och Intage.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.