Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Sponsring/Event
Publicerad: 26 januari 2015, 09:48
Mercedes-Benz är en av de som valt att hoppa av.
Foto: Mercedes-Benz/Stockholm fashion week.
Det går knackigt för modeveckan. Huvudsponsorn Mercedes-Benz hoppar av, liksom två andra av sponsorerna. Det innebär att budgeten halveras i år.
I dag inleds Stockholm fashion week som hålls två gånger om året. Det är en fest för svenska modemärken, press och branschfolk. Men i år har ekonomin gått trögt. Intäkterna som tidigare låg på 15 miljoner kronor per år har halverats till 7-8 miljoner, enligt källor till Dagens Industri.
Mercedes-Benz, som tidigare varit titelsponsor, hoppade av förra året. Inte heller kameraföretaget Canon eller sminkbolaget Oriflame vill längre vara med och sponsra modeveckan.
– Jag skulle beskriva läget som försiktigt stabilt. Men det är klart att Mercedes-Benz avhopp har varit ekonomiskt kännbart, säger Lena Regeheim från mediebyrån MEC som äger arrangemanget, till Dagens Industri.
Några av konsekvenserna en fattigare plånbok fört med sig är att tältet i Kungsträdgården dras in och också visningshallen på Djurgården.
Lena Regeheim hoppas på tre nya huvudsponsorer – enligt henne är det det som krävs för att Stockholm fashion week ska må bra igen.