Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Sponsorkris för modeveckan

Publicerad: 26 Januari 2015, 09:48

Mercedes-Benz är en av de som valt att hoppa av.

Foto: Mercedes-Benz/Stockholm fashion week.

Det går knackigt för modeveckan. Huvudsponsorn Mercedes-Benz hoppar av, liksom två andra av sponsorerna. Det innebär att budgeten halveras i år.


Ämnen i artikeln:

Stockholm Fashion WeekMECMercedes-Benz

I dag inleds Stockholm fashion week som hålls två gånger om året. Det är en fest för svenska modemärken, press och branschfolk. Men i år har ekonomin gått trögt. Intäkterna som tidigare låg på 15 miljoner kronor per år har halverats till 7-8 miljoner, enligt källor till Dagens Industri.

Mercedes-Benz, som tidigare varit titelsponsor, hoppade av förra året. Inte heller kameraföretaget Canon eller sminkbolaget Oriflame vill längre vara med och sponsra modeveckan.

– Jag skulle beskriva läget som försiktigt stabilt. Men det är klart att Mercedes-Benz avhopp har varit ekonomiskt kännbart, säger Lena Regeheim från mediebyrån MEC som äger arrangemanget, till Dagens Industri.

Några av konsekvenserna en fattigare plånbok fört med sig är att tältet i Kungsträdgården dras in och också visningshallen på Djurgården.

Lena Regeheim hoppas på tre nya huvudsponsorer – enligt henne är det det som krävs för att Stockholm fashion week ska må bra igen.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.