Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Sponsring/Event
Publicerad: 2 februari 2022, 14:10
Foto: Annika Derwinger Falkuggla
2021 gjordes Almedalsveckan för första gången helt digital. I år kommer det vara på plats igen, men evenemangen kommer också sändas digitalt. Startupen Univid har skapat playtjänsten.
Digitala eventbyrån Univid har nyligen tagit in 8 miljoner i riskkapital. Nu vinner man ett flerårigt avtal att leverera playtjänster till Almedalsveckan. I samband med pandemin genomfördes veckan för första gången digitalt förra året, och då hölls över 700 event online i Univids plattform. Det nya avtalet är 2 + 1 år långt, att med Region Gotland leverera en officiell playkanal för Almedalsveckan.
Jonathan Rintala är medgrundare till Univid:
– Almedalen är för oss en fantastisk möjlighet att demokratisera event och låta fler organisationer skapa engagerande och personliga upplevelser i det digitala. Det är något vi ser att många kämpar med i dag. Förhoppningsvis kan vi ta det ytterligare ett steg längre i år och möjliggöra ännu fler minnesvärda event!
– Vi är otroligt glada att vi fått förtroendet att under flera år fortsätta att leverera ett så viktigt evenemang via Univid. Och vi ser så klart fram emot ett lika bra samarbete som tidigare år med Region Gotland, fyller Erik Skogetun, även han medgrundare, i.
På grund av omfattningen på Almedalsveckan är det viktigt att det är enkelt för arrangörer att lägga in och skapa evenemang, och samtidigt enkelt att navigera för besökarna.
– Almedalsveckan bygger på att alla ska kunna vara med, med Almedalsveckan Play har fler fått denna möjlighet. Med Univids lösning har vi hittat en enkel och snygg plattform som andas Almedalen, säger Mia Stuhre, verksamhetsledare för Almedalsveckan.
Även om årets Almedalsvecka kommer vara på plats så hoppas hon att många väljer att sända sina evenemang via playtjänsten. Det öppnar upp för fler att delta och bidrar till kompetenspåfyllnad, säger hon.