Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Stockholm Pride om partnerskapet med Tiktok: ”De har gjort framsteg”

Publicerad: 14 juli 2021, 08:09

Så sent som 2019 censurerade Tiktok på vissa marknader alla HBTQ-positiva budskap, häromdagen blev de officiell partner till Stockholm Pride. Vix Herjeryd, ordförande i Stockholm Pride, säger att plattformen sedan 2019 gjort framsteg i hur de arbetar och ser inget problem med partnerskapet.


Ämnen i artikeln:

TikTokStockholm Pride

Den sjunde augusti är det dags för årets prideparad, en parad som vanligtvis lockar cirka 50 000 deltagare men som för andra året i rad kommer att hållas digitalt. I går Tiktok in som ny partner till Stockholm Pride. Med start den här veckan kommer Tiktok att marknadsföra Stockholm Pride i appen och under den digitala paraden uppmanas deltagarna att använda hashtaggen #prideparad2021 på inlägg som sedan kommer att visas som en del av paraden, paraden som i sin helhet sänds på plattformen. Tiktok kommer dessutom arrangera en rad event under Prideveckan i Stockholm och Stockholm Pride kommer använda sitt eget konto för att sprida innehåll.

– På Tiktok kan alla skapa och dela innehåll för att stärka sina medmänniskor och bygga gemenskap. Som en global plattform har vi möjligheten, men också ansvaret, att förespråka och bygga en plats online som är välkomnande för alla människor och där alla kan vara sig själva. Vi är så stolta och glada över att vara en del av Stockholm Pride 2021 och vi ser fram emot att ta del av allt fantastiskt innehåll som delas på Tiktok, säger Kajsa Zetterholm, content strategist på Tiktok.

Partnerskapet är dock inte helt okontroversiellt. Så sent som 2019 avslöjade The Guardian att Tiktok på vissa marknader, däribland Turkiet, kraftigt censurerar HBTQ-positiva budskap och filmer. Censuren skedde både i länder där homosexualitet är olagligt och där det är lagligt. I de länder där det är olagligt gick dock Tiktok i flera fall längre än lagen. I reglerna stod det bland annat att ”Intima aktiviteter (hålla handen, personer som rör vid varandra och kyssar), nyheter, bilder, musik och tv-program med homosexuella” skulle censureras. Även budskap som lyfte HBTQ-communityns rättigheter eller som ”marknadsför homosexualitet” blockerades. 

Tiktok hävdar att de sedan dess har uppdaterat sina regler och att bolaget är ”en plattform för kreativitet dedikerad till alla människors lika rättigheter och mångfald”.

Vix Herjeryd, ordförande för Stockholm Pride, säger att de pratat med representanter för Tiktok som redogjort för situationen.

– TikTok har inte förbjudit HBTQ-innehåll, men som alla bolag har TikTok där de verkat behövt följa lokala lagar, och det har inneburit att alla hashtags inte har kunnat synas överallt. Andra taggar har på vissa marknader använts för att upptäcka pornografiskt innehåll och därmed begränsats. När det gäller denna del har TikTok gjort framsteg i hur de arbetar sedan dess. 

Givet att plattformen censurerat innehåll som ”marknadsfört homosexualitet” eller på något sätt lyfte HBTQ-personers rättigheter, är Tiktok en lämplig partner till Stockholm Pride?

– Tiktok är en plattform där många finner gemenskap, stärker sin självkänsla och uttrycker sig själva, vi ser Tiktok som en passande partner till Stockholm Pride. Vi tror på kommunikation, samarbete och att utvecklas. Att våra partners utbildar sig, blir bättre arbetsgivare, bemöter sina kunder på ett bättre sätt, gör sina interna system inkluderande etc. ser vi som en del av den samhällsförändring som måste till. När ett bolag tar ställning för HBTQ-rättigheter ger det också oss som arbetstagare och konsumenter möjlighet att ställa krav på detta bolag. För bolag som verkar i flera länder kan att engagera sig i Stockholm Pride i Sverige användas som ett positivt exempel som banar väg för engagemang i fler länder där det idag är svårare. 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TikTokStockholm Pride

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.