Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Svenska idrottare vill kunna dra in mer sponsorpengar under OS

Publicerad: 6 mars 2020, 13:27

Inför sommar-OS kommer utövarna att kunna tacka sina sponsorer på sociala medier i samband med framgångar, något som tidigare inte varit tillåtet.


Ämnen i artikeln:

Sarah SjöströmChristian Albinsson

I samband med olympiska spel finns det starka restriktioner när det kommer till hur utövarna får exponera sina sponsorer. I samband med OS får sponsorer inte exponeras av utövarna i någon form nio dagar innan och tre dagar efter det att OS tagit slut. 

Den internationella olympiska kommiténs (IOK) och dess reglerverk anger vilka restriktioner som finns på området, där punkt 40 i regelverket varit en omdiskuterad under en längre tid. 

Efter en incident i Tyskland under fjolåret, där ett antal utövare valt att utmana det tyska regelverket, så har IOK valt att lätta på restriktionerna på området.

I samband med sommarens OS i Tokyo får utövarna möjlighet att tacka sina sponsorer på sociala medier om de åstadkommit ett bra resultat i sin gren. För svensk del för de svenska utövarna tacka de sponsorer som stöttat utövaren varje dag under spelens gång. 

I och med lättnaderna i regelverket blev klarlagda, valde en intresseorganisation att gå ut med en enkätundersökning och frågat elitidrottarna i Sverige om de skulle välkomna om att få ersättning i samband med sitt deltagande i OS. 

57 procent av de tillfrågade ställde sig bakom om att atleter ska ha rätt till ersättning i samband med ett deltagande på de olympiska spelen, rapporterar DN

I undersökningen poängterar fyra av fem att varje utövare att man vill ha förutsättningar att ”bygga och sälja” sitt varumärke under de olympiska spelen eftersom detta blir det främsta tillfället för deltagarna att exponera sig själva i samband med ett stort internationellt evenemang. 

För svensk del är det den Svenska olympiska kommiteé som genom sina sponsoravtal betalar sina utövare. Samtidigt är det förbjudet för utövarna att skaffa sina egna sponsorer som finansierar utövaren på heltid.

En som varit kritisk och anser att svenska idrottare borde få en större del av kakan är simstjärnan Sarah Sjöström.

– Både tiden före och under OS ”äger” IOK oss idrottare. De får använda oss hur mycket de vill i sin marknadsföring. Det är naturligtvis bra för dem i deras jakt på sponsorer, men det gör det svårare för idrottarna att locka egna sponsorer. För om ett företag sponsrar en idrottare är det klart att det på något sätt vill synas även under ett OS.

Patrik Karlsson

Praktikant

patrik.karlsson@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.