Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Trion som vill digitalisera Almedalen

Publicerad: 7 Maj 2020, 08:57

Judith Wolst, Caroline Lidman och Karin Winther.

Foto: Press

Årets inställda Almedalsvecka behöver inte betyda pengar i sjön för organisationer och företag. Nu vill kommunikationstion Judith Wolst, Karin Winther och Caroline Lidman digitalisera eventet. ”Jag tror att det finns en väldig potential i att packetera om innehåll”, säger Judith Wolst.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenKarin WintherJudith WolstCaroline Lidman

Almedalsveckan samlar runt 40 000 personer och över 3000 evenemang årligen och räknas av många som årets höjdpunkt för nätverkande. Men för drygt en månad sedan kom beskedet att årets upplaga ställs in med hänvisning till coronaviruset. 

Därmed ställdes cirka 3700 seminarier, föreläsningar och andra evenemang in. Men det behöver inte betyda att pengarna och innehållet ska gå till spillo, menar kommunikationsprofilerna Judith Wolst, Karin Winther och Caroline Lidman

– När man jobbar i Almedalen märker man hur mycket resurser det läggs ner på veckan, och det är något som företagen börjar med tidigt. Jag tror att det finns en väldig potential i att paketera om innehåll som var tänkt för Almedalen, men att man kommunicerar ut det på andra sätt digitalt, säger Judith Wolst som har arbetat med bland annat Centerpartiet i Almedalen under flera år. 

Hon driver byrån Wolst & Winther tillsammans med Karin Winther, och bjöd Caroline Lidman till detta projekt för att komplettera med kompetens inom pr. Caroline Lidman är vd och grundare av pr-byrån Number10. 

De vill nu slå mynt av årets inställda Almedalsvecka genom att hjälpa organisationer att styra om och lansera sitt innehåll digitalt. 

– Hur det ska se ut rent praktiskt beror på vilken typ av evenemang det handlar om. Istället för ett 40 minuter långt seminarium – kan vi skapa kortare videoinnehåll där vi delar upp fråga för fråga och rikta dem på olika sätt så att vi når ut med det som vi tänkt diskutera? 

Som exempel tar Judith Wolst att delar av innehållet under Almedalsveckan redan digitaliserats – men i mindre tittarvänlig form. 

– Istället för att bara livesända något rakt av kan vi jobba med helt andra sätt för att skapa intressant innehåll. Kanske kan vi lära oss att jobba annorlunda av det här. 

Initiativet har precis annonserats, så än har Judith Wolst inte någon uppfattning om hur intresset ser ut. Men hon är optimistisk inför möjligheterna som årets Almedalsvecka öppnar upp. 

– Jag tror att det finns mycket investerade pengar, som man inte kan få tillbaka men som man kan använda om man bara knådar om dem lite – och på så vis få ut investeringen. Det händer väldigt mycket spännande saker i Almedalen och det vill man digitalisera, vare sig det är inställt inne. Även om man är på plats upplever jag att man inte hinner gå på allt. 

Lyssna på Resumés podd: ”Vad händer nu med Almedalsveckan?”  

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.