Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sponsring/Event

Tv-programmet som förvandlar reklamen till en dröm

Publicerad: 9 April 2018, 09:20

Lost in time – världens första interaktiva mixed reality tv-show – bygger på tre grundbultar: Underhållning, interaktivitet och annonsering.

Inbyggt i det futuristiska tv-programmet Lost in Time finns en metod för att förvandla uppfattningen om reklam från hinder till dröm. Det hävdar norska Future Groups Stig Olav Kasin som berättar om möjligheterna med annonsering i immersive tech.


Att ge intryck av att befinna sig någon annanstans än där man i själva verket är. Ungefär så lyder definitionen av immersive tech, inom vilket våra nordiska grannar Norge har kommit en lång bit på vägen.

Stig Olav Kasin är innehållschef på The Future Group som under 2017 lanserade tv-programmet Lost in Time. Idén med produktionen är i korthet att deltagarna i ett antal tävlingsmoment interagerar med fysiska föremål i en studio omgiven av gröna skärmar. Programmen sänds dock som om de utspelar sig i dataanimerade världar. ”Mixed reality”, med andra ord.

– En av våra utmaningar när vi började arbeta med tekniken var att skapa äkta känslor och reaktioner hos deltagarna, utan VR-glasögon. Vi såg därför till att använda så mycket fysiska föremål som behövdes för att skapa verklig interaktion – och samtidigt se till att allt du gör fysiskt genererar effekter i den virtuella världen, säger Stig Olav Kasin.

Delar av avsnitten sänds live, bland annat för att ge tittarna möjlighet att tävla mot deltagarna i realtid i exakt samma spel, dock i mobilen eller plattan. Produktionen bygger på tre grundbultar, berättar Stig Olav Kasin, nämligen underhållning, interaktivitet och annonsering.

Allt är uppbyggt kring en idé om ett ekosystem, där alla användare uppmuntras till att spela när som helst under veckan och sedan återvända till livesändningen, med reklamen som motor.

– Det funkar precis som ett vanligt spel – men med skillnaden att du kan vinna verkliga priser istället för virtuella. Till exempel: om du lyckas nå level fem så låser du upp möjligheten att vinna en ny Samsung-tv.

På så vis introduceras annonsörer, men utan att upplevas som ett hinder, menar Stig Olav Kasin.

– I stället uppfattas annonsören som ett behov, ett mål eller en dröm att uppnå. För att bibehålla möjligheten att vinna måste du se nästa avsnitt i tv-programmet. Om du får slut på liv under veckan får du välja mellan att vänta en och en halv timme på att få spela vidare, eller att se en reklam. Annonsörerna förknippas därmed med den belöning som det innebär att få spela vidare. De bästa spelarna kan dessutom förekomma i sändningen virtuellt.

I och med att alla spelare skapar användare kan The Future Group dessutom kartlägga tittarnas profiler och gererera riktade annonser i spelet.

– Vi samlar in varje enskild användares demografi, intressen, ålder och kön med mera. En och samma annonsör kan därmed paketera olika beroende på profil.

The Future Group för nu samtal med producenter som sänder livesport, till exempel fotboll som har blivit en allt mer global företeelse.

– Där kan vi använda samma teknik för att i realtid anpassa de digitala annonstavlorna utefter sidlinjerna beroende på vem som tittar.

Den första säsongen av Lost in Time i Norge ses som en testomgång. Konceptet har sålts till Dubai TV, och The Future Group för dialog med flera andra internationella aktörer.

Stig Olav Kasin är en av talarna på Nordic Media Insights den 12-13 juni i Stockholm. Läs mer om konferensen och säkra din biljett här.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.