Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Vi vann i Apotek, Snabbmat, Sport och Kläder

Publicerad: 17 oktober 2012, 15:37

Fredrik Kullberg, Anders Forssten, Erik Andersch och Knut Vidar Nilsen.

Dessa är Sveriges bästa marknadschefer i kategorierna Apotek, Snabbmat, Sport och Kläder.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa Marknadschef

Apotek: Fredrik Kullberg/Apotek Hjärtat

– Apoteksmarknaden är nyeta­blerad och slaget om kunderna stenhårt. Vi  har funnits i snart tre år. I utgångsläget var det viktigt att snabbt få  upp kännedom om oss. I år har det viktigaste varit att bygga varumärket  internt, utveckla våra medarbetare och se till att vi har branschens  bästa kundbemötande.

BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: Åkestam Holst. Mediebyrå: Starcom. Pr-byrå: Prime PR.
Medieinvesteringar: 2011: 42 Mkr.   2012: 17 Mkr (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Apoteket och Kronans Droghandel.

Snabbmat: Anders Forssten/MAX

– I vår bransch är försäljningen oerhört mediedriven. Marknadsföring  kommer fortsatt att ha stor betydelse och i takt med att vi växer ökar  reklaminvesteringarna. I mediemixen ser vi att internet och mobilt  växer.

BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: McCann. Webb: Agent. Mediebyrå: Starcom. Pr-byrå: McCann Relations (men i pitch just nu).
Medieinvesteringar: 2011: 169 Mkr.   2012: 97 Mkr (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Subway och Sibylla.

Kläder: Knut Visar Nilsen/Dressmann

– Vi har blivit ännu tydligare med vilket som är vår målgrupp: vuxna  män. Vi har många unga kunder också, men lägger inte mycket energi på  att nå de unga. Under 2011 hade vi ett samarbete med Rolling Stones som  fick stor uppmärksamhet, vi kan också se att det har lett till att många  har fått upp ögonen för oss. Nya kunder har upptäckt Dressmann.

BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: inhousebyrån Sprint inom Varnergruppen.  (Dressmann, Cubus, Bikbok, Carlings, Solo.) Mediebyrå: Bizkit. Pr-byrå:  White on White.
Medieinvesteringar: 2011: 139 Mkr.   2012: 69 Mkr (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Åhléns och KappAhl.

Sport: Erik Andersch/Intersport

– Konkurrensen har hårdnat rejält i vår bransch. Sportkedjorna har tagit  andelar från klädhandeln, till exempel på jackförsäljning, men  marknaden har inte breddats lika mycket som konkurrensen har ökat. Hela  detaljhandeln har det ganska tufft i dag.

BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: inhouse & DDB. Mediebyrå: Scream. Pr-byrå: inhouse.  
Medieinvesteringar:
2011: 201 Mkr. Första halvåret 2012: 107 Mkr.
PÅ PALLPLATS: Stadium och Team Sportia.

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.