Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Sponsring/Event
Publicerad: 17 oktober 2012, 15:21
Erica Samuelsson, Leif Börjesson, Johan Bondegren och Marita Bertilsson.
Dessa är Sveriges bästa marknadschefer i kategorierna Bensin, Drycker, Online spel och Optiker.
Ämnen i artikeln:
Sveriges Bästa MarknadschefDrycker: Leif Börjesson/Spendrups
– Med Loka har vi visat att vi blir allt duktigare på smakutveckling. Vi levererar gott vatten med smak och testar nya smaker. I vår kommunikation arbetar vi oftast med flera kanaler. I somras lät vi Eric Gadd och Aleks tonsätta en konsuments smultronställe. Kampanjen togs ut i tv, butik, utomhus, Facebook, Spotify och på vår webbplats.
BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: TBWA (Loka), Apans planet (öl), även Jung von Matt och Dallas. Mediebyrå: Starcom. Pr-byrå: Springtime.
Medieinvesteringar: 2011: 281 Mkr. 2012: 138 Mkr (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Carlsberg och Coca-Cola.
Bensin: Erica Samuelsson/ST1
– Vi är ett ungt företag som bara har några år på nacken. Vi vill göra saker på ett nytt sätt. Utvecklingen pågår fortfarande, bara de senaste veckorna har 72 Shellstationer omvandlats till St1. Med Tänka Tanka-konceptet vill vi få kunden att tänka på nya sätt för att tanka rätt. St1 ska vara med och ta den här branschen in i framtiden.
BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: Stenströms. Mediebyrå: Mediacom. Pr-byrå: Brand PR.
Medieinvesteringar: 2011: 22 miljoner. 2012: 9,5 miljoner (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Statoil och OKQ8.
Optiker: Marita Bertilsson/Specsavers
– Vi jobbade med Saatchi & Saatchi till i våras. I fjol beslutade vi att börja Specsavers inhouse-byrå. Runt 65 personer på Guernsey arbetar på den interna byrån. Det finns alltid för- och nackdelar med interna lösningar. Man kan tänka att externa partner alltid står lite mer på tårna. Men jag har inte sett några sådana tendenser. Man måste verkligen gilla sitt varumärke för att göra ett bra arbete med det och det gör de.
BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: inhouse. Mediebyrå: Mediacom. Pr-byrå: Spotlight PR.
Medieinvesteringar: 2011: 159 miljoner. 2012: 81 miljoner (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Lensway och Smarteyes.
Online spel: Johan Bondegren/Pokerstars
– Under året flyttade Pokerstars huvudkontoret från Isle of Man till Malta. Det kan tyckas som en sak som bara berör oss, men innebär att vi hamnar i EU-området vilket betyder skattefria vinster. En stor fördel jämfört med tidigare. Vi verkar bara inom poker, andra spelbolag har dragit ned på poker, det är bra för oss. Vi har fått en dominerande ställning, och vårt pokerprogram på aftonbladet.se har gått väldigt bra.
BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: inhouse via Londonkontoret. Mediebyrå: Mindshare. Pr-byrå: MSL för pr och JKL för lobbying.
Medieinvesteringar: 2011: 63 Mkr. 2012: 37 Mkr (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Unibet och Betsson.
Linus Fremin
Ämnen i artikeln:
Sveriges Bästa Marknadschef