Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Vi vann i Bensin, Drycker, Online spel och Optiker

Publicerad: 17 oktober 2012, 15:21

Erica Samuelsson, Leif Börjesson, Johan Bondegren och Marita Bertilsson.

Dessa är Sveriges bästa marknadschefer i kategorierna Bensin, Drycker, Online spel och Optiker.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa Marknadschef

Drycker: Leif Börjesson/Spendrups

– Med Loka har vi visat att vi blir allt duktigare på smakutveckling. Vi  levererar gott vatten med smak och testar nya smaker. I vår  kommunikation arbetar vi oftast med flera kanaler. I somras lät vi Eric  Gadd och Aleks tonsätta en konsuments smultronställe­. Kampanjen togs ut  i tv, butik, utomhus, Facebook, Spotify och på vår webbplats.

BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: TBWA (Loka), Apans planet (öl), även Jung  von Matt och Dallas. Mediebyrå: Starcom. Pr-byrå: Springtime.
Medieinvesteringar: 2011: 281 Mkr. 2012: 138 Mkr (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Carlsberg och Coca-Cola.

Bensin: Erica Samuelsson/ST1

– Vi är ett ungt företag som bara har några år på nacken. Vi vill göra  saker på ett nytt sätt. Utvecklingen pågår fortfarande, bara de senaste  veckorna har 72 Shellstationer omvandlats till St1. Med Tänka  Tanka-konceptet vill vi få kunden att tänka på nya sätt för att tanka  rätt. St1 ska vara med och ta den här branschen in i framtiden.

BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: Stenströms. Mediebyrå: Mediacom. Pr-byrå: Brand PR.
Medieinvesteringar: 2011: 22 miljoner.  2012: 9,5 miljoner (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Statoil och OKQ8.

Optiker: Marita Bertilsson/Specsavers

– Vi jobbade med Saatchi & Saatchi till i våras. I fjol beslutade vi att börja Specsavers inhouse-byrå. Runt 65 personer på Guernsey arbetar på den interna byrån. Det finns alltid för- och nackdelar med interna lösningar. Man kan tänka att externa partner alltid står lite mer på tårna. Men jag har inte sett några sådana tendenser. Man måste verkligen gilla sitt varumärke för att göra ett bra arbete med det och det gör de.

BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: inhouse. Mediebyrå: Mediacom. Pr-byrå: Spotlight PR.
Medieinvesteringar: 2011: 159 miljoner.  2012: 81 miljoner (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Lensway och Smarteyes.

Online spel: Johan Bondegren/Pokerstars

– Under året flyttade Pokerstars huvudkontoret från Isle of Man till  Malta. Det kan tyckas som en sak som bara berör oss, men innebär att vi  hamnar i EU-området vilket betyder skatte­fria vinster. En stor fördel  jämfört med tidigare. Vi verkar bara inom poker, andra spelbolag har  dragit ned på poker, det är bra för oss. Vi har fått en dominerande  ställning, och vårt pokerprogram på aftonbladet.se har gått väldigt bra.  

BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: inhouse via Londonkontoret. Mediebyrå: Mindshare. Pr-byrå: MSL för pr och JKL för lobbying.
Medieinvesteringar: 2011: 63 Mkr.  2012: 37 Mkr (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Unibet och Betsson.

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.