Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sponsring/Event

Vi vann i Telekom, Livsmedel, Försäkringar och Resor

Publicerad: 17 oktober 2012, 14:58

Lotta Onajin, Patrik Hjert, Lena Strand och Claes Pellvik.

De är Sveriges bästa marknadschefer i kategorierna Telekom, Livsmedel, Försäkringar och Resor.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa Marknadschef

Livsmedel: Patrik Hjert/Hemköp

– Det är kul om vi har gjort skillnad. När jag började på Hemköp i  slutet av förra året hade jag uppdraget att hitta ett nytt kommunikativt  koncept. Det introducerade vi vecka 19 i år. Och vi landade i att  betona ordet ’Hem’. Det är ju en del av vad vi heter, men det uttrycker  också något annat: det bästa med att handla är att komma hem. Vi tycker  vi har hittat rätt anslag, det har blivit väl mottaget och vi tycker att  det bidrar till att tydliggöra Hemköp som varumärke.

BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: Garbergs. Mediebyrå: Carat, inget avtal utan behovsprövat. Pr-byrå: Inhouse inom Axfood.
Medieinvesteringar: 2011: 111 Mkr.  
2012: 85 Mkr (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: City Gross och Netto.

Telekom: Lotta Onajin/Comviq

– Vi har inte sålt abonnemang för Comviq sedan mitten av 2000-talet, men  under året har vi återlanserat mobilabonnemang med Sveriges lägsta  fastpris. Det är nog det som har haft störst betydelse.Vi har en stor  och differentierad målgrupp.  Det ställer höga krav på att vi är smarta  och relevanta i hur och var vi når fram. Kombinerat med den  kommunikationsintensiva bransch som vi befinner oss i så har vi en  konstant utmaning att göra bättre och bättre kommunikation.

BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: Forsman & Bodenfors. Mediebyrå: MediaCom. Pr-byrå: Deportivo.
Medieinvesteringar: 2011: 127 miljoner  2012: 73 miljoner (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Telenor och Tele2.

Resor: Claes Pellvik/Ving

– Vi går in i ett tuffare konjunkturläge och det finns överkapacitet på  marknaden. Men det har gått ganska bra för oss, vi är nöjda. Många  avstår från att byta bil eller bostad, men unnar sig en resa. En stark  kronkurs gynnar också oss, du får mer resa för pengarna.

BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: Forsman & Bodenfors. Mediebyrå: OMD. Pr-byrå: inhouse.
Medieinvesteringar: 2011: 100 Mkr.   2012: 57 Mkr (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: Airtours och Solresor.

Försäkring: Lena Strand/Folksam

– För tre år sedan tog vi en ny varu­märkesstrategi som vi har följt och  förankrat hos alla medarbetare. Det är viktigt för att strategin inte  ska sväva fritt. Ett led i den nya strategin var en omprofilering och  ett nytt reklamkoncept tillsammans med Åkestam Holst. Nu ser vi  effekten.

BYRÅSAMARBETEN: Reklambyrå: Åkestam Holst. Mediebyrå: Maxus. Pr-byrå: Publik och inhouse.
Medieinvesteringar: 2011: 66 Mkr.   2012: 39 Mkr (1:a halvåret).
PÅ PALLPLATS: If och Skandia

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.