Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi

En av dem som vill att kreatörer ska få mer makt är Viktoria Wyckman, som driver byrån Culture Defined i London.

Illustration: Tom Fägrell.

Glöm det ensamma kreativa geniet – därför är vi på väg mot en ”community economy”

Samarbete har varit det nya svarta under hela 2000-talet. Men först under pandemin förlöste teknikutvecklingen den kollektiva kreativiteten på riktigt. Det innebär att demonregissörer, creative directors och kuratorer delvis förlorat sin makt.
– Det finns ett extremt uppdämt behov av att kapa mellanhänder, säger Tommie Nordholm som har grundat communityt Superficial Machines.

Publicerad: 5 november 2022, 06:30

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Sevgi Camuz

Viktoria Wyckman har ett revolutionärt anslag när hon förklarar visionen med R/Hood, ett community hon är med att bygga upp.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

KreatörViktoria WyckmanPetter RudwallNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev