söndag4 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi

Greenwashing allt mer frekvent – så förändrar ny praxis spelreglerna för hållbarhetsmärkningar

Publicerad: 13 september 2022, 12:31

På Urtekrams förpackningar syns märkningen ”Ecocert Cosmos Organic”. Foto: Skärmdumpar från Urtekrams Instagramkonto och från Konsumentverkets hemsida.

Efter en dom mot företaget Midsona finns ny praxis för hållbarhetsmärkningar inom reklam, som höjer kraven på annonsörer. Resumé reder ut vilka effekterna kan bli. ”Den här domen kan ha potential att underlätta för konsumenter”, säger Cecilia Solér, docent inom marknadsföring och hållbarhet.

Ämnen i artikeln:

ToppnyheterKonsumentverketSveriges AnnonsörerGina TricotIcaKappahlKappAhlMarknadsstrategiStrategiHållbarhetMiljö

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Att hållbarhet blir ett allt mer populärt tema inom marknadsföring bekräftades förra året av en kartläggning från Konsumentverket. Enligt den har det skett en kraftig ökning av miljöargument inom reklam,

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Just nu 49 kr för 3 månader

Nya Resumé 2023 - magasin med dubbelt antal sidor, mer inspiration och fördjupning i nytt format
Nytt veckobrev för alla prenumeranter med ännu mer fokus på snabb omvärldsbevakning
Exklusivt analysbrev med kartläggningar, granskningar & insikter
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll på resume.se

Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.

Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev