Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi

Greenwashing allt mer frekvent – så förändrar ny praxis spelreglerna för hållbarhetsmärkningar

Publicerad: 13 september 2022, 12:31

På Urtekrams förpackningar syns märkningen ”Ecocert Cosmos Organic”.

Foto: Skärmdumpar från Urtekrams Instagramkonto och från Konsumentverkets hemsida.

Efter en dom mot företaget Midsona finns ny praxis för hållbarhetsmärkningar inom reklam, som höjer kraven på annonsörer. Resumé reder ut vilka effekterna kan bli. ”Den här domen kan ha potential att underlätta för konsumenter”, säger Cecilia Solér, docent inom marknadsföring och hållbarhet.


Ämnen i artikeln:

ToppnyheterHållbarhetKonsumentverketSveriges AnnonsörerGina TricotIcaKappahlMiljö

Att hållbarhet blir ett allt mer populärt tema inom marknadsföring bekräftades förra året av en kartläggning från Konsumentverket. Enligt den har det skett en kraftig ökning av miljöargument inom reklam,

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.