Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi

Mediebyråbarometern augusti: Så har riksdagsvalet påverkat investeringarna

Publicerad: 8 september 2022, 09:31

Foto: Anders Wiklund/TT

Under augusti minskade medieinvesteringarna med 0,5 procent jämfört med samma period 2021. Men trots detta har siffrorna ökat och flera kategorier ser uppsving, vilket beror på stundande riksdagsval. Mest ökade utomhus och trafikreklam.


Ämnen i artikeln:

Valet 2022PolitikJochum ForsellMediebyråbarometernNyheterSveriges Mediebyråer

Under augusti förmedlades medieinvesteringar om nästan 1,1 miljarder kronor. De kategorier som ökade mest var utomhus/trafik, fackpress, och dagspress kväll. Hittills i år är det också utomhus/trafikreklam som ökat mest under helåret 2022. Störst minskning i augusti var sök, -36,5 procent, och populärpress, -22,4 procent. Den största minskningen hittills i år är kategorin direktreklam/annonsblad med minskning på 16,4 procent.

– Trots hög inflation, ekonomisk oro och en förväntad lågkonjunktur fortsätter medieinvesteringarna att gå starkt. Förvisso faller medieköpen med 0,5 procent, men det är mot mycket starka jämförelsetal. Augusti 2022 är den tredje starkaste augustimånaden i Mediebyråbarometerns historia. Medieinvesteringarna i augusti är starkt kopplade till valet. Typiska valmedier ökar, såsom dagspress och utomhus/trafikreklam gör all-time-high för en augustimånad med en uppgång om 64 procent, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.

– Radio ökade under augusti och nådde dessutom all-time-high för en augustimånad – trots starka jämförelsetal från föregående år. De politiska partierna ser ut att ha annonserat tungt i radio under augusti. Inom rörlig bild ökade online video medan tv, återigen, backar. Tv-tittandet faller under 2022 och är nu på historiskt låga nivåer, följaktligen flyttar annonsörer och mediebyråer medieinvesteringarna från tv till online video. Online video står nu för 25 procent av de samlade köpen av rörlig bild, en andel som stadigt ökar, kommenterar Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Bild 1/3  

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.