Strategi
Nytt nummer av Resumé: Därför gäller back to basics framåt
Publicerad: 25 maj 2022, 11:06
Resumés nya nummer är formgivet av Lisa Vaccino.
Marknadsavdelningar kan göra skillnad. I nya Resumé analyserar vi Årets marknadsavdelningar och berättar om hur Bauhaus startar idrottsklubb för att unga ska må psykiskt bättre.
Ämnen i artikeln:
MagasinBauhausJohan SaxneLisa VaccinoÅkestam HolstLantmännenBjörn RietzKatarina GraffmanMarknadsstrategiStrategiNFTBA
Billy Andersson
Bauhaus Sportklubb är ett av de märkligaste marknadsföringsprojekten vi sett de senaste åren. Sedan tio år tillbaka har det stora byggvaruhuset tagit position i svensk idrott genom massiv sponsring som marknadsförs med ”Vi bygger svensk idrott”.
Nu tar Bauhaus det ett steg vidare. Förra året gick man in i projektet Avicii Arena med ambitionen att informera om psykisk ohälsa bland unga. En del i det projektet är att bilda Bauhaus sportklubb. Forskning visar att fysisk aktivitet är viktigt för att må psykiskt bra. Men baksidorna av idrotten är ohälsosam kroppsuppfattning och fixering vid prestation. Så Bauhaus Sportklubb syfte är att få fler unga att idrotta samtidigt som man vill sprida kunskap om psykisk hälsa inom idrotten.
Johan Saxne, marknadsdirektör på Bauhaus, säger att man vill göra skillnad.
– Vi räknar med att vi ska finnas i femtio, hundra år till i Sverige. Och då gäller det att investera långsiktigt.
Läs mer i nya Resumé och se omslaget som är en fantastisk, fotad, guachemålning av Lisa Vaccino på Åkestam Holst Syd.
I nya tidningen gör vi även en djupdykning bland finalisterna i Årets marknadsavdelning inklusive vinnaren Tre. Fem marknadsavdelningar som skiljer sig till inriktning och organisation. Men den namnkunniga juryn konstaterar att det ändå finns en röd tråd i agerandet. Den relativa frånvaron av buzzwords och trendiga processer. I stället är det back to basics, som gäller.
I media rapporteras det om krisen för kryptovalutor. Krisen gäller även NFT:er som hittills varit marknadsföringens version av krypto. Nu rapporterar Martin Gelin från USA som under våren drabbats av åtskilliga NFT-skandaler.
Vi har pratat med Lantmännen om reklam i krigets skugga, förklarar hjärnoptimerade varumärken, visar resultatet från en overkligt verklig spelmotor och berättar om koreanska serier på svenska.
Sedan skriver Björn Rietz om pronomen, Katarina Graffman om att ställa rätt frågor till konsumenter och Kajsa Öijerholm erkänner att hon skrattar åt fel saker.
Plus mycket mycket mer i nya numret av Resumé.