Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi

Professorns känga till branschen: ”Man bidrar rätt ofta till en förljugen värld”

Publicerad: 22 oktober 2021, 09:27

Mats Alvesson, professor i organisationsteori, har skrivit boken ”Värdet av värdegrunder”.

Foto: Gunnar Menander/GMPP

Jobbar man i kommunikationsbranschen måste man ha en talang för ”funktionell dumhet”. Arbetar man med värdegrund har man benägenhet för rent önsketänkande. I nya boken ”Värdet av värdegrunder” riktar professorn Mats Alvesson tung kritik mot ledorden som kommit att prägla varumärken på senare år. ”Man ska erkänna att viss smisk ska riktas åt branschen”, säger han.
Organisationsforskaren Mats Alvesson om:
✓ Kommunikationsbranschen behöver ”kritisk självreflektion” och ”smisk”.
✓ Försvarets kommunikation och Putin.
✓ Gruppsex i Sölvesborg och kommunens värdegrund.
✓ Värdegrundsarbete för att stärka varumärken.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetMångfaldJämställdhetKommunikationPR

Under Berkshire Hathaways årsstämma tidigare i år fick investeringslegendaren Warren Buffett frågan varför alla företag de äger inte vill genomföra riskanalyser om hållbarhet, klimathotet, inkludering och mångfald svarade han: ”Det

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.