Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi

Rapport: Influencers blir bättre på egna affärer – så kan marknadsförare fortfarande attrahera dem

Publicerad: 8 september 2021, 11:06

Influencers blir allt viktigare inom marknadsföring. Bilden är ett montage.

Foto: Lars Person/SvD, Pernilla Wahlman, Malin Hoelstad, Stina Stjernqvist, Jessica Gow/TT

När influencers hittar fler sätt att tjäna pengar på i sina egna universum blir annonsörer mindre attraktiva, enligt en färsk rapport från rådgivningsföretaget Forrester. Det är alltså dags att tänka om.


Ämnen i artikeln:

InfluencersInfluencer marketing

I influencerbranschens begynnelse var samarbeten med varumärken nästintill det enda sättet för en influencer att tjäna pengar på. I alla fall utgjorde samarbeten ofta majoriteten av intäkterna. I dag har de utvecklats till entreprenörer och mediehus och intäktsströmmarna kommer från många fler källor, bland annat:

Genom att sälja sina egna produkter – ofta från sina egna varumärken. I Sverige har vi exempel som Caia (Bianca Ingrosso), Indy Beauty (Therese Lindgren), Clean Drink (Hugo Rosas) med många, många fler.
Genom utbetalningar direkt från sociala medier. Youtube har en miljard de delar ut till populära kreatörer, Snap betalar tio miljoner om dagen och Tiktok förväntas dela ut tio miljarder inom de närmsta åren – då snackar vi bara kreatörer i USA.
Via prenumerationsmodeller. Detta fenomen har inte slagit igenom på bred front i Sverige ännu, men på vissa håll globalt är det större. Här finns plattformar som NewNew, Substack och OnlyFans.
Genom andel av försäljning. Många e-handlare använder influencers för att driva försäljning och här används ibland affiliate-lösningar som ger influencern upp till fem procent av den försäljning de bidragit till. I Sverige finns exempelvis OffScript, en plattform där e-handlare kopplar upp sin e-handel så produktutbudet blir tillgängligt för influencers.

Enligt rapporten från Forrester måste marknadsförare, som fortfarande vill samarbeta med influencers, därför tänka om. Använder man sig av det traditionella samarbetet kommer man ha svårare och svårare att attrahera och jobba med influencers. Dessutom kommer värdet av varje samarbete att minska, dels kreativt men också hur väl samarbeten med externa varumärken tas emot av följarna. 

I stället för att betala för enskilda inlägg ska man enligt rapporten i högre utsträckning satsa på långvariga samarbeten med influencers och snarare än en mediekanal verkligen se dem som partners. Exempel på att utöka partnerskapet är att låta influencern ta fram en egen kollektion (vilket exempelvis Na-kd var tidiga med i Sverige), låta dem skapa tutorials, vara ambassadörer i online-shopping-events och driva diskussioner om lifestyle och varumärke med kunder och följare. När skönhetsbolaget Tula lät ”sina” influencers driva alla de bitarna fördubblade man försäljningen på ett år.

Partnerskap med influencers leder, menar Forrester, till följande konsekvenser:

Större autenticitet till varumärke och produkt.
Ökad varumärkeskännedom i nya målgrupper om man använder sig av långsiktiga och strategiskt utvalda lokala influencers.
Möjlighet till ökad försäljning.

 

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News