John Marshall lade av med kampanjer för att i stället engagera sig i klimatkrisen.
Foto: Getty Images / Pressbild.
Reklamveteranen vill skaka liv i klimatkrisens allvar – ska ”förfula” begreppet ”global uppvärmning”
När en amerikansk reklamveteran och en klimatforskare vid Harvard inleder ett samarbete börjar det hända saker i debatten om klimatkrisen.
För journalisten Martin Gelin berättar John Marshall om hur han fått med sig över hundra reklambyråer i kampen om att ändra allmänhetens uppfattning om vår tids ödesfråga.
”Global är ett fint ord och värme är ett fint ord. Det skrämmer inte nån som inte redan är övertygad”, säger han.
I somras skrev USA:s president Joe Biden under ett omfattande klimatpolitiskt reformpaket, det största i USA på fyra decennier. Det innebär att 373 miljarder dollar nu ska investeras i förnybar
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.