Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi

Resumé/Novus: Folkets inställning till integritet och data – en axelryckning

Publicerad: 18 februari 2022, 11:10

Flera lagstiftningar kring data och integritet är på gång på EU-nivå. Lagar som kommer att påverka marknadsföringen. Men en undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Resumé visar att svenskarna knappt bryr sig om att de lämnar spår online.


Ämnen i artikeln:

NovusDataCookiedöden

Digital Services Act och Digital Market Act är två lagförslag från EU-kommissionen som på olika vis bland annat kommer att begränsa datainsamling i marknadsföringssyfte. I en inte alltför avlägsen dåtid har vi även sett GDPR påverka datainsamlingen. Dessutom har webbläsare som Chrome plockat bort möjligheten att använda cookies.

LÄS MER: Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi smular ner den steg-för-steg

Nu visar undersökningen från Novus att 60 procent av svenskarna inte är särskilt brydda om att de lämnar ifrån sig personlig data när de surfar online. 40 procent bryr sig ganska eller väldigt mycket om integritet online. 

– Jag hade nog trott att vi skulle se tydligare signaler i de här frågorna, med tanke på diskussionen om cookie-döden och att konsumenterna framöver kommer ha bättre koll på vilken information man lämnar ut på internet, säger Novus marknadschef Jan Berkö och fortsätter:

– Visst det är fler som bryr sig än de som inte bryr sig, och det är fler som har dålig koll på området än de som har koll, men ganska många tar också det hela med en axelryckning. 

Jan Berkös teori är att frågor vi pratar mycket om i medie- och kommunikationsbranschen ändå flyger över huvudet på de flesta i samhället.

– Och vi har inte sett några allvarliga negativa konsekvenser av att man lämnar ut information, i värsta fall ser man annonser för något man redan köpt, men helt ärligt, så besvärande är det inte att bara scrolla vidare. I bästa fall får man ju sajter som anpassar sig efter vårt beteende.

Här är svenskarnas svar:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

NovusDataCookiedöden

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.