Det krävs enormt massa data för att en robotgräsklippare inte ska köra i diket hos en kund.
Foto: Husqvarna.
Så matchar Husqvarna kunddata med AI för att skapa nya affärer
Data från miljontals gräsklippare och andra verktyg strömmar in till svenska Husqvarna. Nu använder det gamla industriföretaget ett AI-labb för att hitta nya affärsmöjligheter i data.
Fredrik Granlund
År 2019 noterade svenska Husqvarna, ett av Sveriges äldsta industriföretag, att de sålt tvåmiljoner robotgräsklippare. Totalt har företaget cirka tre miljoner uppkopplade verktyg ute i världen. Verktyg som genererar data
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.