Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi

SD lägger mest pengar på sociala medier i valspurten

Publicerad: 24 augusti 2022, 09:37

Jimmie Åkessons Sverigedemokraterna har spenderarbyxorna på.

Foto: Montage. Foto på Jimmie Åkesson: Pressbild.

1,4 miljoner kronor har Sverigedemokraterna lagt på annonser i sociala medier under de senaste 30 dagarna. Det är mer än alla andra partier.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaValet 2022FacebookNyheter

Att det är valspurt i Sverige märks tydligt, både i traditionella och sociala medier. Enligt en genomgång som sajten alltinget.se gjort är det Sverigedemokraterna som spenderar mest pengar på Facebook- och Instagramreklam nu under upploppet.

Enligt genomgången har partiet lagt 1,4 miljoner kronor på reklam de senaste 30 dagarna, följt av Socialdemokraterna som lagt 986 000 kronor.

– När bruset är högre måste vi öka, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein till Altinget.

Under sommaren är det i stället Socialdemokraterna som lagt mest pengar på Facebook- och Instagramannonser. De senaste 90 dagarna har partiet spenderat Socialdemokraterna har lagt över 2,5 miljoner kronor på plattformarna.

Så mycket lägger partierna på sociala medier-reklam

Sverigedemokraterna: 1 422 140 kr

Socialdemokraterna: 986 437 kr

Moderaterna: 677 928 kr

Centerpartiet: 607 321 kr

Miljöpartiet de gröna: 470 634 kr

Liberalerna: 468 818 kr

Kristdemokraterna: 414 179 kr

Vänsterpartiet: 5 933 kr

 

Källa: Siffror hämtade från Alltinget, som i sin tur hämtat dem från Facebook Ads Library. Period: 21 juli - 20 aug 2022.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.