Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi

Slutspurt inför valet – S om strategin bakom kampanjen: ”Vill möta nyfikenheten”

Publicerad: 9 augusti 2022, 12:45

Helena Salomonson, kommunikationschef på Socialdemokraterna sedan 2017.

Foto: Socialdemokraterna

Slutspurten inför valet är här och Socialdemokraterna går in i den mest intensiva delen av valmaskineriet. Helena Salomonson, kommunikationschef, berättar att den nya kampanjen grundar sig i Magdalena Anderssons höga företroendesiffror, och att partiet hellre fokuserar på den egna politiken än att på att prata om sina rivaler. ”Det tror jag är viktigare än att stå och dunka på sina motståndare, som många andra partier gör”, säger hon.


Ämnen i artikeln:

SocialdemokraternaToppnyheterPolitisk kommunikationAcnePolitikMagdalena Andersson

Redan i maj presenterades valsloganen av Socialdemokraterna, ”Vårt Sverige kan bättre”, med en kampanjfilm som fokuserade på Magdalena Anderssons bakgrund som elitsimmare. Den nya kampanjfilmen fokuserar i stället på situationer där partiledaren tillika statsministern möter väljarna. 

Vad hoppas ni uppnå genom att sätta Magdalena Andersson i fokus?
– Vi vill möta den nyfikenhet som finns kring henne. Jag är själv ute mycket och knackar dörr, och det är häftigt att vara del av en valkampanj där så otroligt många är nyfikna på vår partiledare och känner förtroende för hennes kompetens och förmåga, säger Helena Salomonson, kommunikationschef. 

– Även i områden som man inte tänker är typiskt socialdemokratiska, så ser alla Magdalena Andersson som en statsminister man vill ha – även personer som inte har Socialdemokraterna som sitt förstahandsval till riksdagsvalet. Därför känns det viktigt att möta den nyfikenhet och respekt som hon har lyckats bygga upp, fortsätter hon. 

Magdalena Andersson har det senaste halvåret kunnat glädjas åt ett växande förtroende. I en undersökning från Demoskop, på uppdrag av Aftonbladet, hade 52 procent ganska eller mycket stort förtroende för den socialdemokratiska partiledaren, 10 procentenheter högre än tvåan på listan, Ulf Kristersson (M).

Den nya kampanjfilmen är skapad tillsammans med Socialdemokraternas byråpartner Acne, som partiet jobbat med i många år. Men allt mer arbete görs inhouse, menar Helena Salomonson, framför allt inom formgivning och skrivande.

Kampanjen handlar till stor del om att lösa problem. Hur trovärdigt blir det budskapet när S har varit i regeringsställning de senaste mandatperioderna?
– När Magdalena Andersson tog över partiledarskapet så bestämdes nya prioriteringar, det är det hon ser som Sveriges utmaningar, säger Helena Salomonson.

Hon tillägger att det verkar tas emot bra att ha en ödmjuk inställning mot väljarna, där man kan diskutera frågorna och prata om hur Sverige tillsammans kan gå framåt. 

– I vårt digitala kampanjarbete, som pågått under hösten och våren, så har vi märkt att folk förstår att det är inte så lätt att få igenom saker när man inte har majoritet. Så länge man visar en tydlig riktning vinner man förtroende och trovärdighet, och det tror jag är viktigare än att stå och dunka på sina motståndare, som många andra partier gör.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

LÄS OCKSÅ: Därför kan attackerna öka i valrörelsen – experter varnar för strategin: ”Kan lika gärna slå fel” 

Socialdemokraterna har störst budget för kampanjen bland riksdagspartierna, 100 miljoner kronor. Hur pengarna delas upp vill man inte avslöja, men i år trycker S upp 25 procent fler affischer än tidigare val. Men Helena Salomonson tror inte man vinner väljarnas hjärtan med endast affischer.

– Det vi går in i nu är den bredare valkampanjen. Man vill synas på gator och torg, man vill se tv-reklamen. Nu är demokratins högtidsdag nära och det är dags att utöva sin medborgerliga rättighet. Det har en sådan funktion, men jag är inte säker på att valaffischen är det som övertygar en väljare, säger hon.

Vilka kanaler är viktigast för S i den digitala världen?
– Vi har köpt mycket annonsutrymme, och sen har vi också gjort en satsning på våra egna kanaler. Vi har lagt mer resurser på både våra egna flöden men också företrädares flöden. 

Exempelvis har socialminister Lena Hallengren och Magdalena Anderssons flöden fått mer uppmärksamhet och man har jobbat med att skapa innehåll tillsammans.

– Vi märker att människor inte bara är intresserade av vår politik, man undrar också hur vi har tänkt. Vi har därför satsat på ganska mycket förklarande och beskrivande material.

Vad tänker du om att Muf har nästan exakt likadan valslogan som ni, ”Sverige kan bättre”?
– Överhuvudtaget har Moderaterna haft en del utskick med rent felaktiga uppgifter, som falska påståendena kring vad vi vill gällande fastighetsskatt. Man ljuger lite ibland, och det känns rätt desperat och fokuserat på att prata om oss, i stället för vad de själva vill med Sverige. Jag är inte förvånad, men jag tror inte heller att det gör någon skillnad. 

I valsloganen framhäver Helena Salomonson ordet ”Vårt” som bärande – det är ett gemensamt jobb som måste göras för att förbättra landet.

Bild 1/2  

LÄS MER: Mjuk nationalism präglar politiska slogans 2022: ”Tio varianter av samma fras” 

Nu är det en månad kvar till valet och kampanjen går mot sitt intensivaste skede – vad tror du kommer prägla den månad som kommer nu?
– I vårt fall präglas det av att jobba. Det är verkligen ett valmaskineri, där alla delar jobbar tillsammans mot ett gemensamt mål. Jag hoppas att vi kan skapa en realistisk men positiv syn på vad Sverige kan göra. Om det bara handlar om det negativa, som många andra partier låter det göra, tror jag att man tappar väljare. En genomsnittlig väljare spenderar ju åtta minuter om dagen åt nyheter, och då måste man vara varsam med den tid man får, säger hon, och lägger till:

– Jag hoppas att fler kommer satsa på att få ut sin egen politik i stället för att prata om andra partier.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.