Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi

Sociala medier skapade en smutsigare valrörelse: ”Satsar mycket pengar på attacker”

Publicerad: 12 september 2022, 13:00

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Under gårdagen gick svenskarna till valurnorna efter en lång valrörelse. Vissa kallar den för den sämsta genom tiderna – men stämmer det verkligen att tonläget är högre än någonsin? Forskarna menar att sociala medier och partiledarfokus lett till ökad affektiv polarisering. ”Man gör inte skillnad på sak och person”, säger Bengt Johansson, JMG.


Ämnen i artikeln:

Politisk kommunikationJMGToppnyheter

I en ledartext i Expressen beskrev Per Wirtén årets valrörelse som den värsta hittills. ”Valrörelsen har blivit en lavin av icke-återvinningsbara sopor. Visserligen har valkampanjer aldrig varit vackra och

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.