Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi

Tidöavtalet blottlägger partiernas strategi för kommunikation: ”Kräver respekt oavsett vad som händer”

Publicerad: 17 oktober 2022, 13:10

Foto: Jonas Ekströmer/TT

”Att tala respektfullt om varandras företrädare”. Det är en skrivning som regleras i Tidöavtalet, överenskommelsen mellan M, SD, KD och L. Kommunikationsexperterna Paul Ronge och Hampus Brynolf höjer på ögonbrynen åt skrivningen som de menar är ytterst ovanlig.

Ämnen i artikeln:

Paul RongeHampus BrynolfSpringtime-IntellectaSverigedemokraternaModeraternaKristdemokraternaLiberalernaNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Som grund för samarbetet mellan den tänkta regeringen – Liberalerna, Kristdemokraterna och Moderaterna – och Sverigedemokraterna finns det så kallade Tidöavtalet, ett 65 sidor långt dokument med fokus på sex ämnen: skolan, kriminalitet, sjukvård, klimat och energi, integration och migration, och tillväxt och hushållsekonomi. Förutom dessa frågor finns det också ett antal projekt som ska genomföras.

I inledningen av avtalet dikteras principer för extern kommunikation upp för partierna. Där skriver man bland annat att partierna ska tala respektfullt om varandras ”centrala företrädare”, samt att man ska bejaka eventuella meningsskiljaktigheter som del av den öppna samhällsdebatten.

Från Tidöavtalet, sida 3.

Enligt Hampus Brynolf, tidigare ansvarig för Socialdemokraternas digitala pr under valrörelsen 2010 och i dag vice vd på Springtime Intellecta, är det någonting man höjer ögonbrynen åt.

– Man är väldigt detaljerade i hela överenskommelsen. SD ville ju ha ett utförligt dokument – för att man inte ska bli bortkollrad har det varit viktigt att allt ska vara nedskrivet. Det är på det sättet inte konstigt att man därför inkluderar kommunikation, hur saker kommuniceras kan påverka hur mottagarna ser på politiska frågor och beslut. Det är avgörande för hur väljarna kommer värdera den här regeringens insatser, säger han.

Samtidigt som lojalitet och en enad front är någonting som alla regeringar förväntas ha så är det anmärkningsvärt att skriva ut det svart på vitt, fortsätter han.

– Det är ju en rimlig grej att vilja uppnå – det man höjer ögonbrynen åt är att det är inskrivet i dokumentet. Man förväntar sig att partierna som samarbetar ska vara lojala och inte hugga varandra i ryggen.

Paul Ronge, kris- och pr-expert och tidigare journalist, menar att just denna punkt troligen kommer från Sverigedemokraternas sida.

– Sverigedemokraterna är, med all rätt, ganska känsliga efter all den aggression som partiet fått emot sig. Man vill göra tydligt att SD är med på riktigt, och inte vill bli respektlöst behandlat, säger han. 

Han poängterar att det varit väldigt artig ton i de framträdanden som samarbetspartierna gjort gemensamt, men håller också med om att det är ovanligt att se den här typen av formulering i politiska avtal.

– Jag har aldrig sett det tidigare, inte som politisk reporter eller någonsin.

Kommer det vara effektivt, tror du?
– Jag tror att det är effektivt, det här är någonting som man har talat om och som Jimmie Åkesson har tvingat fram, nu kräver man respekt oavsett vad som händer. Och det är nog superviktigt för hela konstellationen – om det spricker så spricker det rejält, det vill man undvika.

Förutom strategin kring hur partierna ska visa en enad front var det nästintill tomt med överenskommelser som rör kommunikationsbranschen. Undantaget är dock ett stycke som ligger utanför de sex fokusområden som man kommit överens om. Där handlar det om det nya medielandskapet. Regeringen ska utföra en studie om hur det nya medielandskapet påverkar förutsättningarna för enskildas opinionsbildning, står det i avtalet. Detaljerna kring detta är än så länge oklara.

Från Tidöavtalet, sida 61.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev