Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tech

Deras startup ska sno voiceover-byråernas kunder

Publicerad: 30 Oktober 2020, 11:24

Två av Voicemachines fyra grundare: Olle Bodelius och Peo Drangert.

Startupe Voichemachine vill knyta ihop röstskådespelare med produktionsbolag – utan några mellanhänder. ”De traditionella byråerna lever kvar i en tid som egentligen redan flugit förbi”, säger vd:n Peo Drangert.


Ämnen i artikeln:

RöstAI

I mars lanserades startupen Voicemachine, grundad av Peo Drangert, Olle Bodelius, David Ershag och Daniel Larsson. Bolaget knyter ihop voiceover-skådespelare med produktionsbolag, för att på så vis kapa kostnaden från voiceover-byrån. Via bolagets plattform kan proffsröster spela in ljud i sin egna studios och sedan sälja till kund direkt. Voicemachine tar sedan 25 procent av varje transaktion. 

– De traditionella byråerna lever kvar i en tid som egentligen redan flugit förbi men de har klarat sig ett tag på grund av av tröghetsprincipen i marknaden. Nu tappar de dock snabbt volymjobben till oss. Vi halverar priset för samma röster som de traditionella byråerna erbjuder, säger vd:n Peo Drangert i ett pressmeddelande. 

Hur stora intäkter Voiceover hittills dragit in framgår dock inte. Bolaget har i skrivande stund 50 betalande kunder. 

Den nystartade verksamheten har hittills tagit in kapital från inkubatorn Sting, och kommer även att ta in mer kapital i en runda under hösten. Målet är att fortsätta utveckla tjänsten, och förbereda en internationell expansion. 

– Vi vill gå utomlands, vi har byggt en plattform som lätt kan skalas upp och så fort vi är mogna för en ny marknad kommer vi gå in, säger Peo Drangert.

Läs mer: Lämnade Google och BBH för att byta design mot aktier i tillväxtbolag: ”Vi är en del av en mycket större trend” 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

RöstAI

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.