Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tech

EU-reglering riskerar drabba småföretag: ”De har inte råd att bära kostnaden för Bryssels krig med 'big tech'”

Publicerad: 18 oktober 2021, 09:36

Brandon Mitchener, europeisk talesperson för småföretagarorganisationen 3C.

Det är småföretag som riskerar att drabbas av hårdare reglering kring digital annonsering. Det menar småföretagarorganisationen 3C, som uppmanar EU att tänka om kring lagförslaget Digital Markets Act.


Ämnen i artikeln:

TechEUGoogleFacebook

I augusti skrev Resumé om hur de stora techföretagen lobbar emot EU-förslaget DMA, som ämnar få bort orättvis favorisering och minska grindväktarnas inflytande. Spotify lobbar dock för att Sveriges regering ska rösta ja till förslaget.

LÄS MER: Delade åsikter om EU-lag: Spotify lobbar för att Sverige ska rösta ja

Småföretagarorganisationen Connected Commerce Council, 3C, har över 1800 medlemsföretag i Europa. Man går ut med ett pressmeddelande där man påtalar den negativa effekt som lagstiftningen DMA kan få för små företag.

– Digital marknadsföring och annonsering är för många småföretagare det allra viktigaste digitala instrumentet för att kunna växa och nå ut till fler kunder, säger Brandon Mitchener, europeisk talesperson för 3C.

– Under pandemin var det många små och medelstora företag som redan innan hade små marginaler, som de nu fick se krympa ytterligare. Det kommer bli ett svårt slag för dem om nuvarande förslag godkänns och digital marknadsföring och annonser blir dyrare och mindre effektiva.

Lagförslaget skulle göra det svårare för plattformar som Google och Facebook att dela data mellan affärsenheter. Delar av förslaget skulle också begränsa hur mycket utrymme som Google kan använda vid sökresultaten. Det kritiserar 3C. I pressmeddelandet skriver man bland annat att:

”Grundläggande ekonomiska regler gäller även för reklam och dataanalys: när konkurrensen om utrymmet är begränsad stiger priserna, och när mängden data är begränsad fungerar algoritmerna inte lika bra och småföretag kommer därför att behöva betala mer för att nå samma målgrupp. Aktuella förslag minskar nyttan av digital marknadsföring och annonsering som var till hjälp för så många småföretagare för att hålla verksamheten i gång och växa, och skapa nya jobb under pandemin.”

LÄS OCKSÅ: Facebooks helomvändning – minskar insamlingen av personlig data 

3C skriver vidare att man stöttar EU-kommissionens målsättning att säkerställa rättvis konkurrens, men att det finns risk för stora negativa konsekvenser för mindre bolag.

– Vi uppmanar Europaparlamentet att inte glömma bort de många europeiska småföretag som behöver kunna fortsätta använda digitala verktyg för att överleva i en snabbrörlig omvärld. Efter en pandemi vars ekonomiska effekter fortfarande är kännbara har de helt enkelt inte råd att återigen vara de som får bära de kostnader för Bryssels krig med ”big tech”, avslutar Brandon Mitchener.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

TechEUGoogleFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.