Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tech

Knastertorra företag köper sig coola med martech

Publicerad: 21 september 2021, 07:44

Vi har löpande sett en utveckling där det hetaste inom martech köps upp av revisionsjättar. Resumés bloggare Martin Edenström summerar de senaste förvärven på marknaden.


Ämnen i artikeln:

Martin Edenström

Tillhör du de marknadsförare som glassigt då och då spanar in kundupplevelsestatistik och headmaps i din Hotjar? Som uppskattar att lite ledigt automatisera upp direkt säljstödjande aktiviteter i er MailChimp marketing automation?

Den kreddiga San Fransisco apstämpeln i toppbaren är på god väg att ersättas av en klarblå Intuit-logga. Din fräscha, oberoende martech-programvara ägs numera av ett av USAs största företag inom skattedeklarationsmjukvara. Något de fick betala över 100 miljarder för. Service design-favoriten Hotjar ägs sedan ett tag tillbaka av mindre namnkunniga och betydligt tristare analytikerföretaget Contentsquare efter en annan mångmiljardaffär i höst.

Årets martechkarta har inte uppdaterats ännu, om Scott Brinker ens anser det värt att fortsätta göra så. Troligtvis finns en bra bit över 10 000, främst SaaS-baserade, martech-stöd där idag. Samtidigt säljs och konsolideras allt fler av de listade loggorna. I en allt snabbare takt. Så pass fort att det blivit svårt att hålla koll på vilka som egentligen äger vad för produkter. På allmän begäran kommer här en genomgång i vilka aktörer, med Sverigeanknytning, som köpt upp vilka de senaste två kvartalen. Ja, kvartalen. Förvärvstakten inom området är hög:

Intuit har köpt upp Mailchimp för den nätta summan 103,3 miljarder SEK

Hotjar köptes upp av Contentsquare, i en affär kallad ”match made in SaaS heaven”

Riskkapitalisterna på Monterro har nyligen köpt upp populära Umbraco open source CMS

Konkurrenten Sitecore ägs av EQT, de har i en ”martech-drive” med miljardkassa 2021 i rask takt köpt upp Boxever, Four51, Moosend och Reflektion en efter en

WordPress har köpt eget headlessstöd i spanska Frontity

Drupal svarade direkt genom att köpa upp en egen DAM-produkt

AwardIT har köpt upp en tysk lojalitetskonkurrent i Prämie Direkt för 175 Mkr

Square har köpt Afterpay för 250 miljarder SEK

Netlify har köpt upp Featurepeek

Optimizely/Episerver har köpt upp CDP- och CRM-bolaget Zaius

Litium har köpt upp Droshi

Inriver PIM har köpt upp Detail Online AI-analys

Någon gång dessförinnan gjorde Salesforce sitt femtioelfte förvärv då de tog över Slack för 235 miljarder SEK. Den affären var mer omtalad i media.

Helt klart är det fortsatt populärt att addera till ett potentiellt, framtida börsvärde genom multipla förvärv. Och kapitalet marknaden väljer spendera på mjukvara och hipp martech verkar inte sina än.

Martin Edenström

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Martin Edenström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.