Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tech

Marknadsföringsgurun Les Binet inleder samarbete med Graviz Labs

Publicerad: 16 Oktober 2020, 08:16

En av världens mest namnkunniga marknadsförare: Les Binet inleder ett samarbete med Graviz Labs för effektmätarverktyget My Telescope.


Ämnen i artikeln:

Rodrigo Pozo GravizLes BinetGraviz

Marknadsföringsforskarna Les Binet och Peter Field har blivit ett begrepp och namedroppas flitigt när marknadschefer berättar om sina källor till vägledande kunskap. Deras forskning har bland annat visat hur kortsiktiga strategier med fokus på aktivering och att driva sälj minskar reklamens effektivitet.

Nu inleder Graviz Labs ett samarbete med Les Binet för att utveckla sitt erbjudande.

Graviz Labs erbjuder i dag marknadsföringstjänsten My Telescope och Fondanalystjänsten Asset Telescope. Tillsammans med Les Binet kommer bolagen nu att arbeta med att optimera hur datanalys på bästa sätt mäter signaler för marknadsandelar. Hemligheten till den höga signifikansen ligger i Sentimentsanalyser.

– Det är en ära att vi inleder en nära relation med Les, hans insikter kring marknadsundersökningar är helt i linje med vad vi anser och problemen med de tekniker som hittills funnits var en stor anledning till varför vi utvecklade My Telescope. Att få ha Les med i arbetet är en ära för oss men också ett bevis på att det vi gjort håller en mycket hög standard, säger Rodrigo Pozo Graviz, Grundare och vd på Graviz Labs i en kommentar.

Tillsammans ska parterna driva vikten av search och sentiment som de viktigaste måtten för marknadseffektivitet. Graviz Labs jobbar med big data som kunskapsälla  till markndsföring.

– Sökbeteendet hos människor har blivit en central källa till kunskap om varumärken. Problemet har varit att sökningar inte alltid är positiva. Ibland söker man på varumärken på grund av negativa nyheter kring dem. Då är sökningarna en negativ företeelse.  Vi har därför utvecklat en avancerad sentimentanalys där vår AI klarar av att bedöma vad som är negativ sök eller positivt sökbeteende. I och med det har vi revolutionerat marknadsundersökningsbranschen”, säger Rodrigo Pozo Graviz.

I tio år har Les Binet tillsammans med Peter Field forskat kring hur man kan korrelera världens största insiktsbibliotek i data med korrekta markandsandelar. Med hjälp av Graviz Labs teknik hoppas Les Binet att man nu har hittat nyckeln.

– Share of Search är ett hett ämne I marknadsföring just nu. Att mäta hur många människor som söker efter ditt varumärke över dina konkurrenter är ett snabbt billigt och potentiellt mycket kraftigt sätt att mäta styrkan i ditt varumärke. Men rå sökdata har en stor begränsning. Den berättar ingenting om varför folk söker på ett varumärke eller hur de känner för det. Höga sökvolymer är inte alltid ett bra tecken. Speciellt inte om det är resultatet av dålig pr. Det är därför jag gillar Graviz Labs arbete med My Telescope. Genom att kombinera sökdata med sentimentanalys har Graviz Labs lyckats med att separera positivt sökbeteende från negativt. Jag anser att det har enorm potential jag kommer att följa deras arbete med stort intresse, säger Les Binet i en kommmentar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.