Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

1 krona kan ge 3 tillbaka

Publicerad: 8 juli 2013, 11:50

Företag kan tjäna mycket på att bli mer aktiva i sociala medier.

9 av 10 personer rekommenderar ett varumärke efter att de haft kontakt med det i sociala medier. Varje investerad krona kan ge så mycket som tre gånger tillbaka. Det visar en undersökning som IAB har genomfört i USA.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Studien, som refereras av Business Insider, har fokuserat på konsumentvarumärkena Heinz, Kettle och Twinings. Slutsatsen är att aktiv närvaro och dialog i sociala medier kan ge stor avkastning i form av ökad försäljning.

Varje investerad krona i sociala meder kan generera så mycket som 3,34 kronor tillbaka, enligt IAB.   I studien uppger fyra av fem att de är mer benägna att bli konsumenter av det specifika varumärket efter att ha varit i kontakt med det i sociala medier. Dessutom säger hela 90 procent att de rekommenderar varumärket till andra.

Undersökningen har genomförts genom en enkät till personer från respektive varumärkes olika plattformar. Antalet svarande var 4500 stycken under en tvåmånadersperiod. Detta kompletterades med 800 intervjuer för att bekräfta resultaten.

– Vår undersökning visar att varumärken måste bidra med tydligt, tajmat och relevant innehåll för att skapa ett samtal och bygga en känslomässig relation. Intressant nog fann vi också att varumärken inte ska vara rädda för att visa upp sina produkter och att länka ihop sina aktiviteter i sociala medier med affärsmålen, säger Kristin Brewe, IAB:s marknads- och kommunikationsdirektör i ett uttalande.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.