Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

25 har tvingats bort från Cloud Nine

Publicerad: 2 juni 2014, 09:32

Digitalbyrån Cloud Nine gör sig av med en tredjedel av byråns anställda i en omstrukturering. Antalet anställda går från 70 till 45 personer.
– Det är stenhårt, men alla här är införstådda i att det är nödvändigt för att stärka byrån. Vi har ett starkt varumärke som vi måste förvalta, säger vd Carl Tottie.


Digitalbyrån Cloud Nine har gått igenom ett stålbad det senaste året och har sedan årsskiftet tvingats minska antalet anställda från 70 till 45 personer. Enligt årsredovisningen landade omsättningen för 2013 på 53 miljoner kronor, en minskning med sju miljoner kronor jämfört med 2012.  Resultatet förra året landade på 126 000 kronor.

En förklaring till åtgärderna är att förändrat samarbete med två storkunder, Byggmax och Com Hem.

– Byggmax hade vi en lång och fantastisk relation är fantastisk relation med sedan 2007. Att samarbetet tog slut vid årsskiftet var vi beredda på. Com Hem arbetar vi fortfarande med,  men inte i lika stor utsträckning då de gör mer inhouse. Det är två viktiga kunder, absolut, men vi blickar framåt nu, säger Cloud Nines vd Carl Tottie till Resumé.

Han tog över som vd i början av 2013 sedan Marika Philipson lämnat och fick det specifika uppdraget att omstrukturera byrån.

– Vi ställer om och har gjort det i närmare ett och ett halvt år. Det tar tid och är kostsamt. Branschen förändras enormt snabbt och vi måste vara ännu snabbare. Vi stärker upp på de områden där vi är bäst.

Vilka områden är det?
– Vi är starka inom till exempel e-handel och använderupplevelser. Gamla meriter räcker inte, vi måste bevisa oss igen och igen.

Ni har gjort er av med över en tredjedel av byråns anställda, hur är stämningen på byrån?
– Det är klart det är kännbart, men det är också en nödvändig förändring. Det är stenhårt, men alla här är införstådda i att det är nödvändigt för att stärka byrån. Vi har ett starkt varumärke som vi måste förvalta, säger Carl Tottie.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.