Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Aftonbladet kraftsamlar

Publicerad: 2 februari 2009, 09:28

Aftonbladet köper webbtjänsten Kundkraft, som hjälper privatpersoner att köpa det billigaste el-abonnemanget, Nu finns planer på att utöka verksamheten till andra branscher.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetMats Eriksson

Mats Eriksson. Foto: Aftonbladet

Kundkraft som har 45 000 medlemmar förhandlar el-abonnemnang för sina kunders räkning. Bolaget startades 1999 och har drivits av tre entreprenörer. Två av dem säljer nu sina aktier i bolaget till Aftonbladet medan vd:n Thorbjörn Kjaergaard fortsätter att jobba i bolaget och behålla en del av sitt ägande.
– Det är en modell som vi gjort flera av våra förvärv. Det är bra att ha med entreprenören under bolagets fortsatta resa.

Och Mats Eriksson har stora planer på att expandera verksamheten.
– Det är en spännande affärsmodell, som går att använda på andra branscher som banker, mobilabonnemang och försäkringar, säger han.

Vad fick nu betala?
– Köpeskillingen är konfidentiell. Men det är klart att det kostar en hel del när man köper ett så här intressant bolag.

Ni har tidigare köpt Prisjakt. Finns det några synergier mellan dem?
– De jobbar med prisjämförelser. Kundkraft har tagit det ett steg längre i och med att de har fullmakt från sina medlemmar att teckna avtal.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

AftonbladetMats Eriksson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.