Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Aftonbladet sågar egna satsningen

Publicerad: 19 augusti 2010, 07:55

”En nollgradig publikkontakt”. Så lyder rubriken på dagens kulturuppslag i Aftonbladet. Nya satsningen Livelöpet sågas rejält. – Ordet är fritt, säger Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Så ser Livelöpet ut.

Skribenten Rasmus Fleischer går hårt åt Aftonbladets live-satsning på den egna kultursidan i dagens tidning.

”Kort sagt är detta lika levande som att sitta i soffan och se en konsertvideo på Youtube” skriver han, och fortsätter:

”Analogt ljud kan bli brusigt, men fortsätter åtminstone att klinga i realtid. Fördröjningen mellan våra datorer är någon tiondels sekund, men det räcker för att definitivt omintetgöra konsertupplevelsens känsla av NU”.

Chefredaktören Jan Helin kände till publiceringen i förväg, men hävdar att ordet är fritt. Personligen gillar han satsningen och håller inte med om kritiken.

– Den är kanon, hur bra som helst. Det är ett nytt sätt att uppleva konserter och vi ser det lite som ett experiment, säger han.

Vilka reaktioner har ni fått från publiken?

– De har varit förväntansfulla och för det mesta positiva. Vanligtvis brukar det ju bara vara sursillar som hör av sig, men den här gången har det inte varit så.

Hur många har tittare har ni haft på Livelöpet?

– Jag har inga exakta siffror, men det har gått över förväntan. Vi har haft ett stort tryck och funderar nu på att begränsa bandbredden. Hittills har gränsen gått vid 20 000 besökare och igår var det näst intill fullt, säger Jan Helin som ber att få återkomma med exakta siffror.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.