Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Aftonbladet vill ha långsiktig affär om toppfotbollen

Publicerad: 17 september 2015, 10:23

Aftonbladet fortsätter sända Serie A och La Liga.

Foto: Colourbox

Aftonbladet kommer sända Serie A och La Liga i helgen igen. Sportbladets tv-chef Tobias Wixtröm förhoppning är en långsiktig affär med rättighetsinnehavaren.


Aftonbladets sändningar med 20 matcher från Serie A och La Liga föll väl ut i helgen. När inget tv-bolag beslutat sig för att köpa rättigheterna så har beslut tagits om att visa omgång fyra gratis fredag-måndag.

– Tittandet i live-miljö och antalet startade strömmar var bra. Det låg också på en sådan nivå som rättighetsinnehavarna gillade då vi får fortsätta sända i helgen, säger Tobias Wixtröm, Sportbladets tv-chef.

Omgång fem startar redan på tisdag och Aftonbladet för diskussioner om en långsiktig affär.

– Det finns många olika sätt att göra det här på. Vi diskuterar om att visa gratis eller ha abonnemang. Vi vill fortsätta sända, men exakt hur affärsmodellen kan komma att se ut är inte klart.

Har ni klart med partner?
– Vi diskuterar sponsorskap i allmänhet. Det vi vet är att det finns intresse för annonsörer att komma in. Men det hänger också ihop med hur erbjudandena kan se ut framöver. Nu kommer vi trycka på hårdare i vår marknadsföring, säger Tobias Wixtröm.

Tobias Wixtröm sa i en tidigare intervju att satsningen kostar mer än vad Aftonbladet får tillbaka då sändningarna bland annat innehåller live-studio. Aftonbladet TV:s affärsområdeschef Jan Scherman avböjer att kommentera de ekonomiska förutsättningarna.

Är det ekonomiskt möjligt för Aftonbladet att bygga en affär kring Serie A och La Liga?

– Det kan jag tyvärr inte svara på. Jag tänker inte spekulera i om det här skulle kunna bli något i det längre perspektivet. Som Tobias har sagt så har sändningarna varit en succé, säger Jan Scherman.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.