Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Albert Kens första kampanj släppt

Publicerad: 28 april 2008, 14:03

Nystartade byrån Albert Ken har släppt sin första kampanj. Tillsammans med Strawberry Frog har man lanserat en webbapplikation som vänder upp och ner på begreppet kampanjsajt. Målet är att öka antalet givare till den indiska hjälporganisationen Nanhi Kali.


Nanhi Kali är en organisation som har samma dignitet som Rädda Barnen i Indien. Albert Kens jobb för Nanhi Kali är den första kampanjen som släpps sedan byrån startade för drygt en månad sedan. Då hoppade Greys kreative chef Martin Stadhammar av och startade Albert Ken tillsammans med Sten Ernerot och Daniel Hägglund.

Stadhammar har tidigare arbetat på StrawberryFrog som har huvuduppdraget för Nanhi Kali.

– Det är en väldigt stor organisation som omnämns på en rad ställen. I bloggar och på nyhetssajter, till exempel. Vi ville samla ihop allt detta genom navigatorn, säger Martin Stadhammar.

Det finns en url till kampanjen men besökaren möter inte en sajt utan en applikation som lägger sig ovan de andra sajter där Nanhi Kali omskrivs. Klickar man på ”about” på verktyget så hamnar man på Wikipedia och vill man donera pengar slussas man vidare till en sajt för det ändamålet.

Vad säger Wikipedia som normalt inte har reklam på sajten?
– Det har de inte nu heller. Vi visar deras sajt med vår navigator och de får trafiken. Vi har inte hört något från dem. Allt vi hört har varit positivt.

Kampanjen är den första från Albert Ken, som i samband med starten för drygt en månad sedan sa att målet var att nå en vinst på fyra miljoner efter ett år. Detta är emellertid ett ideellt åtagande.

– Men vi kan sova gott om nätterna, säger Martin Stadhammar till Resume.se.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.